2014-06-24 | Företagsnytt

Mathias Berg ny kanaldirektör för TV4-Gruppen

Mathias Berg blir ny kanaldirektör för TV4-Gruppen. Han kommer närmast från jobbet som chef för Danmarks största kabeloperatör YouSee.

- Mathias Berg har en mångårig erfarenhet från tv-branschen, både när det gäller fri-tv, betal-tv och distributionsfrågor. Han är dessutom en dokumenterat god ledare med erfarenhet av affärsutvecklingsarbete kopplat till förändrade konsumentbeteenden och teknisk utveckling. Jag är glad att välkomna Mathias Berg till TV4 och stolt över att han valde oss i hård konkurrens med flera andra aktörer på den svenska marknaden, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist.

Som kanaldirektör kommer Mathias Berg att vara övergripande ansvarig för TV4-Gruppens alla linjära och digitala kanaler och plattformar, samt distribution, planering och tittaranalys/omvärldsbevakning.

- TV4 är Sveriges ledande broadcaster och befinner sig i en unik position att påverka och leda utvecklingen på tv-marknaden. Att fortsätta vara relevant för konsumenter och annonsörer oavsett hur den tekniska utvecklingen ändrar konsumtions- och distributionsstrukturen är en utmaning jag ser fram mot att ta mig an tillsammans med nya kolleger, säger Mathias Berg.

Mathias Berg har arbetat på TDC-ägda YouSee sedan 2011, till en början som försäljnings- och marknadsdirektör och under det senaste året som chef för hela bolaget. Han har dessförinnan också varit försäljningsdirektör för Viasat Sverige och marknads- och analyschef för TV3 och TV6, samt arbetat som affärsutvecklingschef på Airplus TV i Italien.

Mathias Berg tillträder den 25 augusti, ingår i företagsledningen och rapporterar till vd Casten Almqvist. Han efterträder Peter Lindström, som slutar på TV4-Gruppen den sista augusti.

Senast uppdaterad: 2014-06-24