2014-04-11 | Företagsnytt

Ny kanalchef för TV4 Film, TV4 Guld och TV4 Komedi

Från och med 1 maj blir Karolina Stallwood ny kanalchef för TV4-Gruppens kanaler TV4 Film, TV4 Guld och TV4 Komedi. Karolina kommer senast från brittiska Channel 4 och får som kanalchef strategiskt ansvar för kanalernas innehåll och dess ekonomiska resultat. – Jag är så glad och det ska blir superspännande att få komma till TV4, säger Karolina Stallwood.

– Jag är mycket glad över att Karolina väljer TV4-Gruppen när hon nu flyttar hem till Sverige. Hennes internationella erfarenhet kommer att vara en stor tillgång i både våra linjära och digitala kanalsatsningar, säger Peter Lindström, kanaldirektör TV4-Gruppen.

Tjänsten som kanalchef TV4 Film, TV4 Guld och TV4 Komedi innebär både det strategiska och resultatmässiga ansvaret för kanalerna. En central del uppdraget blir att optimera kanalerna för alla nya distributionsplattformar och på det sättet nå TV4-Gruppens långsiktiga mål – att bli störst på tv på alla plattformar.

– Det känns oerhört intressant och utmanande att komma till TV4. Jag upplever att det finns många gemensamma beröringspunkter mellan Channel 4 och TV4-Gruppen. Marknaden i Sverige är väldigt framåt och jag tycker verkligen att TV4 leder vägen både vad gäller innehåll, planering och hur man tänker strategiskt, säger Karolina Stallwood.

Karolina kommer närmast från en tjänst som kanalchef för Channel 4:s systerkanaler E4 och More4 i London och har en gedigen tv-bakgrund från många kända kanaler i England. Förutom Channel 4 har hon bland annat arbetat som programdirektör på Comedy Central, tablå- och planeringsdirektör på Channel 5 där hon även innehavt rollen som planeringschef.

Karolina tillträder 1 maj som kanalchef TV4 Film, TV4 Guld och TV4 Komedi och rapporterar till kanaldirektör Peter Lindström.

Senast uppdaterad: 2014-04-11