2014-08-04 | Programnytt

Storslaget när TV4 sänder tv-galan Kristallens 10-års jubileum

David Hellenius, Petra Mede, Kalle Moraeus, Malin Gramer och Johan Petersson bjuder in tittarna till en glittrande afton när tv-galan Kristallen firar 10 år. Röda mattan får i år lite extra fokus, Jessica Almenäs agerar mingelreporter och kommer sköta den glammiga rapporteringen från röda mattan som tittarna kan följa exklusivt på TV4 Play. Kristallen direktsänds den 29 augusti i TV4.

- Det är med stolthet och glädje vi sänder tioårsjubilerande Kristallengalan i TV4 i år. Årets program har brett fokus med möten över kanalgränserna, galan presenteras av några av landets mest uppskattade profiler från alla kanalhusen, tillsammans med vår egen David Hellenius och Jessica Almenäs, säger Åsa Sjöberg, programdirektör TV4.

Galan där det gångna årets bästa tv-program prisas och hyllas firar i år tioårsjubileum. För att göra kvällen till något alldeles extra bjuds programledare från flera kanaler in. David Hellenius (TV4), Johan Petersson (Kanal 5), Malin Gramer (TV3), Kalle Moraeus (SVT), Petra Mede och ytterligare en programledare som avslöjas inom kort står på scenen under kvällen.

Röda mattan hårdbevakas för att bjuda in tittarna till den stjärnspäckade festen redan innan galan drar igång. Jessica Almenäs är mingelreporter och finns på plats när gästerna anländer för att ta reda på vem som glittrar mest och minglar bäst. Bevakningen från röda mattan direktsänds i TV4 Play.

Jarowskij producerar programmet och galan hålls på Stockholmsmässan. Mer information om tv-priset Kristallen, tidigare vinnare och organisation, finns på www.kristallen.tv.

Om Kristallen:
Stiftelsen Det svenska tevepriset grundades 2005 av SVT, TV3, TV4, Kanal 5, UR och Film&TV-producenterna. Stiftelsen belönar det bästa inom svensk television med priset Kristallen. Tevepriset Kristallen delas ut för tionde året och sänds i år i TV4. 17 statyetter delas ut till välförtjänta tv-insatser under det gångna året. Av de 17 olika kategorierna utses tolv av pristagarna av en jury, fyra av publiken och ett, hederspriset, av Kristallens styrelse.

Kristallen 2014 sänds fredag 29 augusti klockan 20.00 i TV4.
Bevakningen från röda mattan sänds med start klockan 17.00 i TV4 Play.

Följ förberedelserna och få de senaste nyheterna om Kristallen här:
Facebook: https://www.facebook.com/TV4
Instagram: http://instagram.com/tv4/