2014-02-20 | Företagsnytt

TV12-premiär den 29 mars – med fokus på livsstil och sport

Den 29 mars lanseras TV12 – en bred kanal med fokus på livsstil och sport. Livsstilsprogram inom inredning och hälsa sätter sin prägel på kanalen under vardagarna och helgtablån fylls av ett starkt sportutbud. TV12 visar Zlatan Ibrahimovics ligamatcher i PSG, trav, stormatcher från italienska Serie A och veckans match från Superettan. Samtidigt blir TV4 Sport en renodlad sportkanal och TV4 Sport Xtra avvecklas.

TV12 ska på sikt bli TV4-Gruppens tredje kanal på Topp 10-listan över de största svenska tv-kanalerna. Kanalen riktar sig mot både män och kvinnor och bjuder på en blandning av livsstilsprogram i veckorna och en kraftfull sporttablå på helgerna. Lördagen den 29 mars är det premiär.

- Med TV12 ska vi fylla den lucka som finns för livsstils-tv. Genom att kombinera det med ett riktigt starkt sportutbud på helgerna tror vi att kanalen kommer att tilltala både tittarna och annonsörerna. Vi kommer att bygga TV12 långsiktigt och målmedvetet, på samma sätt som vi framgångsrikt gjort med Sjuan, och successivt förstärka tablån med mer egenproduktioner och rättigheter, säger Anton Glanzelius, biträdande kanaldirektör, TV4-Gruppen.

På vardagar flörtar TV12 mer med den kvinnliga publiken med internationell livsstils-tv, hälsa och inredning. Bland programmen finns 60 minute makeover, där brittiske smörsångaren och programledaren Peter André inreder och bygger hos behövande britter. I helt nya Framgång i sikte coachar välkända profiler som Neil de Oliveira, Moa Hjelmer, Malin Ewerlöf och Paolo Roberto varsin adept som bestämmer sig för att anta en utmaning och nå framgång i sina respektive sporter. Hur når man målen man sätter upp inom hälsa och träning? Bland egenproduktionerna märks också magasinet Ride, för den som vill se surf, skateboard, snowboard och wakeboard i världsklass. TV12-kvällarna avslutas med långfilm.

På lördagar och söndagar är det supersporthelger med Zlatans ligamatcher i PSG, ett nytt sportmagasin med Anna Brolin, samt toppmatcher från både superettan och italienska Serie A. Dessutom blir TV12 huvudkanal för travsändningarna och för fotbollsmagasinet Club Calcio, med Jesper Hussfelt, Marcus Birro, Thomas Nordahl och Martin Åslund.

Samtidigt som TV12 lanseras har också ”nya” TV4 Sport premiär. TV4 Sport blir nu en renodlad sportkanal med direktsänd toppidrott från både några av världens bästa fotbollsligor och de svenska ligorna. Superettan, holländska ligan, franska ligan, Damallsvenskan, Elitserien i bandy, Svenska superligan SLL, U21-fotboll, och en hel del handboll och friidrott. Allt presenterat av några av Sveriges främsta sportexperter.

Hos de flesta distributörer kommer tittarna att hitta TV12 på den kanalplats där TV4 Sport har legat, medan TV4 Sport samtidigt övertar TV4 Sport Xtras kanalplats. Hos vissa distributörer kommer tittarna även framöver ha möjlighet att ta emot TV4 Sport i HD-kvalitet.

Senast uppdaterad: 2014-02-20