2014-06-04 | Företagsnytt

TV4-Gruppen i digital rekryteringsoffensiv

Med förstärkning bland annat från brittiska Channel 4, Schibsted och Refinery Labs stärker TV4-Gruppen nu fokus på digital tillväxt och plattforms- och teknikutveckling för TV4 Play och på webb- och appområdet. Sju personer har nyligen anställts, och under de närmaste månaderna kommer ytterligare ett femtontal teknikutvecklare att rekryteras.

TV4-Gruppen storsatsar på digital tillväxt och har under de senaste månaderna genomfört ett flertal offensiva rekryteringar när det gäller digitala plattformar och teknikutveckling.

Nyligen har teamet bakom TV4 Play stärkts av bland andra Veronica Pettersson från Schibsted och Miranda Conroy från Channel 4 för att ytterligar öka fokus på bland annat datadriven utveckling, personalisering och lojalitetsbyggande för TV4 Play.

- Att växa inom datadriven utveckling och kommunikation är avgörande för att vi ska kunna utveckla våra digitala tjänster och bygga lojalitet, och också för att kunna erbjuda våra annonsörer de främsta möjligheterna att skapa effekt genom relevanta budskap. Den erfarenhet och kompetens Veronica och Miranda tar med sig blir mycket värdefull i arbetet med att matcha både våra kunders och annonsörers förväntningar, säger Annika Järund Larsson, kanalchef TV4 Play.

På teknikutvecklingssidan är det nu också klart att Heidi Harman, UX lead designer på egna bolaget Refinery Labs och grundare av internationella GeekGirlMeetup, ansluter till TV4-Gruppen som interaktionsdesigner i morgon den 5 juni.

- Jag är väldigt glad att Heidi med sin innovationskraft, bakgrund från startup-världen och spetskompetens inom digital utveckling blir en del av vårt utvecklingsteam. Det finns ett stort intresse kring den typ av teknikutveckling som ligger framför oss. Det märktes också på den TV4 Tech Meetup vi nyligen höll för 150 utvecklare och där vi presenterade mer om vårt teknikutvecklingsarbete för alla våra olika plattformar, säger Per Åström, chef webb och app på TV4-Gruppen.

Under våren har ytterligare fyra tjänster inom exempelvis iOS- och backend-utveckling tillsatts. Och inom de närmaste månaderna kommer ytterligare ett femtontal personer att rekryteras för att arbeta med utveckling för webb och app, både när det gäller fortsatt produktutveckling och att höja kvaliteten och förbättra användarupplevelsen på de digitala tjänsterna.

Mer om nyrekryteringarna:

Veronica Pettersson blir ny b2c-ansvarig för TV4 Play Premium och ska därmed arbeta med lojalitet, kundinsikt, segmentering, personalisering med mera. Veronica har tidigare byggt upp och ansvarat för lojalitet-, churn- och winbackkommunikation för de digitala tjänsterna Plus och Viktklubb för Aftonbladet.

Miranda Conroy blir produktägare och ansvarar för att driva utvecklingen kring personalisering, datastyrt innehåll och annonsering på TV4 Play, TV4.se, Recept.nu och Fotbollskanalen.se. Miranda har tidigare arbetat med datadriven utveckling och personalisering för både innehåll och annons för brittiska Channel 4, CNBC Europe och Kanal 5.

Heidi Harman blir interaktionsdesigner och kommer att arbeta med att utveckla gränssnitt och användarupplevelser i TV4-Gruppens digitala produkter och i att använda data om användarbeteenden ännu bättre. Heidi är internetentreprenör, digital strateg och UX lead designer på egna bolaget Refinery Labs, där hon bland annat jobbat med Spotify. Hon har under lång tid jobbat inom teknik- och webbprojekt och har också grundat GeekGirlMeetup, en internationell webb-, kodnings- och start-up-konferens som ska lyfta fram kvinnliga förebilder inom tekniksektorn, och som i dag finns i nio länder.

Senast uppdaterad: 2014-06-04