2014-03-19 | Företagsnytt

TV4 inleder samarbete med YouTube

TV4-Gruppen har inlett ett samarbete med YouTube. Genom samarbetet bygger TV4 nu en stark närvaro på YouTube, både genom den egna kanalen, specifika programkanaler och videobloggar. Arbetet är redan igång, och därmed kommer också YouTube att ingå i TV4 Plays kommersiella erbjudande framöver.

- Den digitala transformation TV4-Gruppen nu genomgår innebär bland annat att vi ska finnas där tittarna finns, och där de vill konsumera vårt innehåll. YouTube är världens största onlinevideoaktör och en viktig plattform för att nå ut ännu bredare och öka vår räckvidd, inte minst bland de yngre tittarna, säger Annika Järund Larsson, kanalchef TV4 Play.

Under hösten skapade TV4 en YouTube-kanal för Idol. Samarbetet var mycket lyckat och genererade miljontals visningar. TV4-Gruppen och YouTube har nu kommit överens om att fördjupa och utöka samarbetet.

Just nu byggs TV4:s kanaler och videobloggar upp på YouTube, med fokus på att erbjuda en stor mängd TV4-klipp för besökarna. TV4 har redan anställt två personer som jobbar med att stärka TV4 på YouTube långsiktigt.

De första TV4-kanalerna på YouTube är redan igång, och först ut är Nyhetsmorgon, TV4Nyheterna, TV4 Sport, Let’s dance och Parlamentet. Den som följer exempelvis Anders Pihlblad, Ulf Kristofferson eller Olof Lundh i sociala nätverk har kanske också noterat att de nyligen har fått egna YouTube-kanaler där de videobloggar. Fler rättigheter, kanaler och spellistor laddas upp och skapas löpande.

Samarbetet innebär att YouTube blir en del av TV4 Plays erbjudande och att mängden TV4-innehåll på YouTube kommer öka kraftigt, vilket ger både TV4-Gruppen och YouTube möjligheter att kapitalisera på det.

- Vi är glada över samarbetet med YouTube och att det nu blir en del av alla de plattformar som TV4 Plays annonsörer snart kan synas på när deras kampanjer rullar hos oss. Det kommer att kunna bidra till att öka räckvidden och effekten för våra annonsörer, säger Annika Järund Larsson.

- Vi ser att fler och fler etablerade svenska aktörer väljer att använda YouTube som plattform för att nå ut till en ung och engagerad målgrupp. Med några av Sveriges populäraste program och profiler i sin portfölj är TV4 en efterlängtad partner och vi ser fram emot att följa deras utveckling på YouTube, säger Anna Gernandt, partneransvarig på YouTube i Sverige.

Senast uppdaterad: 2014-03-19