2014-01-31 | Programnytt

TV4 storsatsar på mat och bakning med Mitt kök

I vår storsatsar TV4 och Mitt kök på mat. Tittarna kommer att få mera matinspiration och bakning samtidigt som de får bekanta sig med flera nya kockar. Från och med måndag den 3 februari kommer Tommy Myllymäki, Roy Fares, Paolo Roberto, Jennie Walldén och det irländska stjärnskottet Donal Skehan laga mat och baka i rutan.

- Vi har hittat vårt drömuppställ! Varje morgon lagar Mitt köks kockar mat som är lättlagad, prisvärd och galet god. Tiden för vardagsmatlagning hemma är knapp, så det är fantastiskt att ge tittarna genvägarna till kockarnas egna middagar. TV4 välkomnar också konditorn Roy Fares, som gör oss alla till framgångsrika hemmabagare, och irländaren Donal Skehan, som lagar lördagsmat på svengelska med sällan skådad fingertoppskänsla, säger Marit Danielsson, exekutiv producent för Mitt kök och Nyhetsmorgon.

Mitt kök är ett matprogram som sänds i TV4:s Nyhetsmorgon där tittarna får tips på god och spännande mat från landets bästa och mest intressanta kockar och tv-profiler. Programmet sänds måndag till lördag varje vecka. Onsdagarna är nu helt vigda åt bakning i det nya formatet med Roy Fares, ”Mitt kök Bakar”. Ett bakprogram som både ska inspirera och instruera tittarna i köket.

Tittarna kommer också att få lära känna flera, för Mitt kök, nya kockar som Jennie Walldén, vinnare av ”Sveriges mästerkock 2013”, Paolo Roberto, kokboksförfattare med passion för italiensk mat, Donal Skehan, 25-årig irländsk tv-profil och matboksförfattare, samt Roy Fares, Årets konditor 2010. Liksom tidigare medverkar självklart också TV4:s egen mästerkock Tommy Myllymäki med. Han blev Årets kock 2007 och silvermedaljör i kock-VM, Bocuse d’Or, 2011. Dessutom laddar han nu för ännu ett försök att ta hem årets kock-VM i maj.

Mitt kök produceras av produktionsbolaget 2AM och visas måndag till fredag klockan 06.15 och 09.15 samt lördagar klockan 08.45 under hela året i Nyhetsmorgon.

Programledare Mitt kök 2014:

Tommy Myllymäki
Tommy Myllymäki är en av Sveriges mest meriterade kockar och har varit en del av Mitt kök sedan starten. Tommy har jobbat i restaurangkök hela sitt liv och från grunden lärt sig matlagningskonsten. Idag driver han flera egna restauranger, bland annat ”Sjön” i Jönköping. Tommy vann Årets kock 2007 och tog silver i kock-VM, Bocuse d’Or, år 2011. 2012 kammande Tommy hem segern i matlagningsprogrammet ”Kockarnas kamp” på TV4 efter en final mot Stefano Catenacci, Hovtraktör och kökschef på Operakällaren i Stockholm. 2013 släppte Tommy Myllymäki sin första egna kokbok, ”Myllymäki såser”, en hel kokbok med goda såser.

Jennie Walldén
Jennie Walldén är ny i Mitt kök 2014. Hon stod som slutgiltig vinnare av Sveriges mästerkock 2013 och har haft ett stor intresse för matlagning ända sedan barnsben. Mat är Jennies passion i livet och hon har fått stor inspiration till all världens kök efter att ha bott på många platser runt om i världen. Efter segern i Sveriges Mästerkock har Jennie släppt kokboken, ”Smaker i mitt hjärta” där traditionella rätter från Korea och Italien möter nyskapande smakkombinationer från öst och väst.

Roy Fares
Roy Fares fattade tidigt intresse för att bli bagare och konditor och direkt efter studenten sökte han sig till Göteborg för att ta gesällbrev i bageri och konditori. Dessutom ställde Roy upp i tävlingar för unga bagare och vann SM 2005 och slutade trea i EM. Karriären som bagare och konditor tog honom till Stockholm och intresset för att tävla fortsatte. Våren 2010 sökte Roy till ”Årets konditor”, den största tävlingen för professionella konditorer och efter månader av planering och mycket träning tog han hem titeln ”Årets konditor 2010”. Med start 2011 var han återkommande konditor i programmet ”Go’ kväll” på SVT1, och under hösten 2013 har han varit medlem i juryn på Kanal 5:s ”Dessertmästarna”. Roy är ny talang i Mitt kök 2014. Roy har släppt två kokböcker, ”Sweet!” från 2012 och ”United States of Cakes” från 2013.

Paolo Roberto
Paolo Robertos intresse för mat kom redan som ung när han besökte släkten i Napoli i södra Italien och fick laga mat tillsammans med sina fastrar. Intresset har hängt med sedan dess och utvecklats till en passion som han nu får utlopp för i Mitt kök där han är ny programledare under 2014. Paolo älskar det italienska köket och delar med sig av sina fastrars allra bästa recept. Sedan 2010 har Paolo släppt fem stycken kockböcker på temat; ”Mina fastrars mat”, ”Italiensk bondmat”, ”Mina gästers mat”, ”Italiensk fastfood” och ”Paolo Robertos stora italienska kokbok”.

Donal Skehan
Donal Skehan är en 25-årig matjournalist och TV-profil från Dublin, Irland som blir en del av Mitt kök under 2014. Donal har lagat mat sedan han var fyra år gammal och maten han lagar idag vill han ska vara tillgänglig, inspirerande och uppmuntrande för alla hemmakockar. 2007 startade Donal en matblogg hemma i Dublin och blev snabbt kontaktad av förläggare som ville publicera hans recept. Idag, sju år senare har han släppt fyra kokböcker ”Good Mood Food”, ”Kitchen Hero: Bringing Cooking Back Home”, ”Kitchen Hero: Great Food For Less” och ”Home Cooked”. En av hans böcker har översatts till svenska. Vid sidan av kokböckerna har han haft en framgångsrik tv-karriär på irländsk tv och i andra delar av världen. Hans egna TV-program har visats i Frankrike, Brasilen och England och under 2012 var han programledare för ”Junior Masterchef” för BBC i Storbritannien. Donals koppling till Sverige är hans flickvän Sofie. Paret har besökt Sverige många gånger tillsammans för att äta och umgås med Sofies familj. Resorna har gjort att Donal fattat tycke för det svenska köket och det svenska språket.

Om Mitt kök
Mitt kök inspirerar och tipsar alla oss som älskar att laga mat – både till vardags och till fest. Med recept på maträtter, tips på råvaror, enkla knep och avancerade tekniker vägleder vi hela Sverige i köket.

Mitt kök är förutom tv-programmen även Nordens största matmässa som går av stapeln under hösten i Stockholm och Göteborg, en av Sveriges största matsiter - Mittkök.se, en App, ett magasin (17nr/år), Mag books (8nr/år) samt events. Inom ramen för Mitt kök och Mitt kök bakar finns även profilerna Lisa Lemke och Christina Gyllner med under 2014.

Senast uppdaterad: 2014-01-31