2014-06-12 | Programnytt

Ulf Malmros: "Hade tänkt försöka göra något roligt för TV4"

Mia Skäringer, Björn Starrin, Ida Hallquist, Johan Östling och Sussie Eriksson är några av skådespelarna som på värmländska tar sig an rollerna i TV4:s nya komediserie Ack Värmland. Tittarna får följa med till Molkom där Anette bor med sin dotter Fanny, plötsligt en dag tar livet en ny vändning när Anette som jobbar i en personalmatsal blir ersatt av en kaffemaskin. Ulf Malmros står för manus och regi till serien som spelas in i slutet på sommaren. - Hade tänkt försöka göra något roligt för TV4. Vi får se hur det går. Men vi kommer garanterat ha kul under inspelningen iallafall. Jag är väldigt förtjust i mitt Värmlandsgäng, säger Ulf Malmros.

- Det är fantastiskt roligt att Uffe Malmros skapat komedin Ack Värmland unikt för TV4 och våra tittare, en dröm som går i uppfyllelse. Med Uffe vid rodret blir det så värmländskt som det bara kan bli, både Uffe och de flesta av skådespelarna har egna förankringar i Värmland. Det blir uppfriskande att få skildra en annan del av Sverige, säger Åsa Sjöberg programdirektör TV4.

Serien utspelar sig i den lilla orten Molkom i Värmland. Tittarna får bland annat lära känna Anette (Mia Skäringer), hennes dotter Fanny (Ida Hallquist) och deras slashasar till pojkvänner Ola (Björn Starrin) och Pontus (Johan Östling).

Handlingen tar sin början när Anette, som efter att ha arbetat hela sitt liv i brukets personalmatsal, blir ersatt av en kaffemaskin. Hon bestämmer sig för att ge sig ut i den tuffa egenföretagarvärlden och startar en nagel- och fotvårdssalong där hon anställer sin arbetslösa dotter Fanny som företagets ekonomiansvariga. Att starta eget blir tyvärr inte så enkelt som Anette föreställt sig. Dessutom visar det sig ganska snart att både Anette och Fanny är gravida och deras pojkvänner flyttar in i Anettes lilla radhus för att ta ansvar för det annalkande föräldraskapet.

Ack Värmland är en ny komediserie där Ulf Malmros står för manus och regi. Serien spelas in i Trollhättan med start i augusti.

Produktionsuppgifter:
Inspelningsstart: Augusti 2014
Sänds: 2015
Genre: Komedi
Manus: Ulf Malmros
Regi: Ulf Malmros
Producent: Anette Brantin och Jan Blomgren
Exekutiv producent, TV4: Jessica Ericstam
Produktionsbolag: Bob Film i samproduktion med Film i väst

I rollerna: Mia Skäringer, Ida Hallquist, Johan Östling, Thomas Tjerneld, Hanna Ingman, Sussie Eriksson, Lotta Tejle och Bengt Alsterlind.

Senast uppdaterad: 2014-06-13