2014-09-18 | Programnytt

Valet gav TV4:s plattformar ett rejält lyft

Årets valrörelse har engagerat fler tittare framför tv:n och i sociala medier än något tidigare valår för TV4. Utöver höga traditionella tittarsiffror för valprogrammen, inte minst bland de yngre tittarna, noterade både partiledardebatten och valvakan över 100 000 livestarter vardera via TV4 Play, och totalt hade nyhetsrelaterade program och klipp i förra veckan över 880 000 strömstarter. 

- Vår huvudpublik finns ju fortfarande i våra linjära kanaler, men vi märker en snabb ökning av tv-tittandet på våra andra plattformar, och valet blev en katalysator för nyhetstrafiken, säger Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle TV4.

Tittarmässigt gjorde TV4 ett bättre valår i år än 2010. Årets sändningar ökade både totaltittandet i huvudmålgruppen 12-59 år och i tittartidsandel jämfört med 2010. En tydlig trend för TV4:s valsändningar var att tittandet ökade särskilt i den yngre målgruppen 15-24 år. Till exempel ökade Utfrågningarna från 26 till 35 procent i tittartidsandel i denna målgrupp och duellen mellan Reinfeldt och Löfven i Din nästa statsminister hade en tittarandel på hela 38 procent i samma målgrupp. Under valveckorna hade både det dagliga valprogrammet Valspecial och TV4 Nyheterna ett högt generellt tittande.

Nyheternas digitala trafik har ökat 181 % under det första halvåret 2014, jämfört med samma period förra året. Den sista valveckan bidrog politiken till ytterligare en stark trafikökning. Det enskilda klipp som visades mest var pappersbråket mellan Stefan Löfven och Annie Lööf som gav över 80 000 strömmar bara under valhelgen.  Under partiledardebatten den 11 september skrevs 24 211 tweets taggade med #tv4val av 6378 twitterkonton enligt Hampus Brynolf / Intellecta.

- När det gäller längre program inom samhällsjournalistik och även andra genrer söker sig majoriteten av tittarna direkt till TV4Play. Men till nyhetsklipp får vi framförallt trafik via sociala medier. Jag tror absolut att det stora engagemanget för valet på Twitter gav alla nyhetsaktörer en skjuts. Det är roligt att så många faktiskt engagerar sig i diskussionen, och de här senaste dagarna har ju verkligen bjudit på en hel del tv-snackisar, säger Viveka Hansson.

Tittarsiffror i korthet, linjärt:
Valspecial: 338 000 tittare i genomsnitt per program (100 000 fler tittare i genomsnitt än 2010)
Utfrågningen: Alliansens utfrågning sågs av 543 000 tittare, oppositionen sågs av 621 000 tittare
(35 respektive 36 procent tittartidsandel i målgruppen 15-24 år)
Debatten: 588 000 tittare (28 procent tittartidsandel i målgruppen 15-24 år)
Din nästa statsminister: 926 000 tittare (38 procent tittartidsandel i målgruppen 15-24 år)
Valvakan: 339 000 tittare (17 procent tittartidsandel i målgruppen 15-24 år)
Valet – dagen efter: 515 000 tittare (17 procent tittartidsandel i målgruppen 15-24 år)

Senast uppdaterad: 2014-09-18