2015-03-26 | Företagsnytt

Anton Glanzelius ny kanalchef för TV4 Play

Anton Glanzelius blir ny kanalchef för TV4 Play, som under årets första 12 veckor ökat konsumtionen med 84 procent jämfört med förra året. Uppdraget är att ytterligare stärka TV4 Plays position i den avod-satsning som nu intensifieras, och som är en viktig del av det nya ekosystem av digitala tjänster som byggs inom TV4-Gruppen och Bonniers affärsområde Broadcasting.

- Anton Glanzelius har jobbat mycket nära mig i strategi- och utvecklingsarbetet för vårt annonsfinansierade digitala videoerbjudande som vi inledde redan i höstas. Hans strategiska och operativa insikter och kunskaper har haft en stor betydelse för den kraftiga konsumtionsökning som TV4 Play just nu ser. Jag är övertygad om att Anton är rätt person att i TV4 Play fortsätta bygga Sveriges ledande annonsfinansierade digitala underhållnings- och nyhetstjänst, som tillsammans med hela vårt övriga ekosystem ska ge användarna bästa tänkbara upplevelser, säger TV4-Gruppens kanaldirektör Mathias Berg.

TV4-Gruppen och bolagen inom Bonniers affärsområde Broadcasting bygger just nu ett nytt och sammanhållet ekosystem av tjänster som med användarna i ännu tydligare fokus ska skapa ett starkare digitalt erbjudande. I går offentliggjordes information om den nya svod-tjänst som under året lanseras under namnet C More. Den hänger nära samman med den nu intensifierade avod-satsningen, där TV4 Play utgör motorn för en lång rad satsningar i syfte att stärka tjänsten.

- Att få förtroendet att leda TV4 Play in i nästa fas känns fantastiskt. Konkurrensen är hård och kommer från många håll, men jag är övertygad om att vi bara sett inledningen på en framgångsrik resa för TV4 Play och en stärkt relation med våra användare. Med en ny teknisk plattform på gång och med ett innehåll som vi nu jobbar stenhårt med att optimera för digital konsumtion ger det oss en stor potential att växa, säger Anton Glanzelius.

Vuxit är också vad TV4 Play gjort. Under årets första 12 veckor har TV4 Play-konsumtionen ökat med 84 procent jämfört med samma period föregående år. Nyheter, sport och underhållning står för de största ökningarna, och de sker både på program- och klippnivå. Nyligen gick webbexklusiva Unga föräldrar upp på TV4 Play, och fick ett starkt genomslag med närmare 150 000 startade strömmar på programmet sedan premiären förra veckan, och ytterligare 220 000 klipp. Närmast, den 9 april, väntar Brynolf & Ljung, ett nytt digitalt format, liksom Baren. Och fler webbexklusiva format är att vänta.

- Innehållet från våra linjära kanaler sätter grunden för vår tjänst, där underhållning och nyheter utgör en självklar grund, men där vi måste bli ännu bättre på att göra linjära beställningar som ger ännu större effekt i en digital värld. Vi gör också fler TV4 Play-unika satsningar för att med annat innehåll och en annan tonalitet attrahera målgrupper som inte är lojala till vårt linjära utbud. Relationen till våra tittare och användare är allt, och vi bygger nu också en tjänst som är mer användarvänlig och har ett tydligare användarlöfte än i dag, säger Anton Glanzelius.

Anton Glanzelius tillträder sin nya tjänst omgående, och behåller dessutom sin roll som biträdande kanaldirektör för TV4-Gruppen med ansvar för tittaranalys och omvärldsbevakning. Kanaldirektör Mathias Berg, som Anton rapporterar till, tar tills vidare tar över ansvaret för planeringsavdelningen.

Senast uppdaterad: 2015-03-26