2015-04-27 | Företagsnytt

Bonniers videoannonsplattform blir Woo

Woo blir namnet på Bonniers kommande programmatiska videoannonsplattform, som sjösätts inom kort. I samband med det återvänder Sanny Ekstrand till TV4-Gruppen. Han kommer att jobba med lanseringen av Woo, men också med att sätta andra nya affärsutvecklingsprojekt på marknaden.

Inom kort lanseras Bonniers kommande programmatiska videoannonsplattform. Woo blir namnet på plattformen – och på Woo.ad får annonsmarknaden möjlighet att programmatiskt köpa och styra kampanjer över Bonnierkoncernens olika videotjänster.

Till en början omfattar Woo TV4 Plays, Expressens, Dagens Nyheters och Dagens Industris videoinnehåll, vilket redan från start gör Woo till ett av de största och mest kraftfulla erbjudandena på den svenska online video-marknaden. På sikt är tanken att Woo också ska kunna erbjuda målgruppsstyrning baserat på förstapartsdata från Bonnier och att antalet partners ska växa.

-Woo blir en ”programmatic premium”-tjänst som på ett enkelt och transparent erbjuder annonsörerna att köpa, styra och följa upp kampanjer över Bonniers olika videotjänster. Woo lanseras med en tydlig ambition att ständigt utvecklas och förändras i takt med marknaden, säger Nicklas Norrby, ansvarig för Woo.

I samband med att Woo lanseras återvänder Sanny Ekstrand till TV4-Gruppen. Initialt kommer han att lägga merparten av sin tid på arbetet med Woo, och då rapportera till Nicklas Norrby. Men han kommer också att jobba med att lansera och sätta andra och nya affärsutvecklingsprojekt på marknaden inom ramen för affärsutvecklingsavdelningen.

- Vi har en lång rad affärsutvecklingsprojekt som ligger framför oss, där Sanny Ekstrands bakgrund och kompetens är klockren för att framgångsrikt kunna sätta det flertal nya produkter och tjänster på marknaden som vi just nu jobbar med, säger Carola Lundell, affärsutvecklingschef TV4-Gruppen.

- Det händer otroligt mycket på medie- och reklammarknaden just nu, och den förändring och digitala transformation som TV4-Gruppen nu driver är oerhört spännande. Det finns en stor potential att utveckla nya affärer, där Woo är en. Det känns väldigt inspirerande att få vara med och bidra till TV4:s och Bonniers vidare utveckling och erbjudande, säger Sanny Ekstrand.

Sanny Ekstrand kommer närmast från United Screens, där han varit försäljningschef och varit med från starten. Han har tidigare jobbat på TV4-Gruppen, både som konsult i olika roller och som försäljningschef för dåvarande TV4 Digitala medier.

Videoannonsplattformen Woo är ett Bonnierprojekt som drivs av TV4-Gruppen. Precis som det digitala displayannonsnätverket Bonnier Ad Network, som drivs av Expressen/Bonnier News, syftar det till ge annonsköparna möjlighet att utnyttja hela Bonniers digitala räckvidd. Woo är en ”programmatic premium”-tjänst, enligt IAB:s definition: http://iabsverige.se/wp-content/uploads/AH_Handbok2013.pdf.

Senast uppdaterad: 2015-04-27