2015-06-26 | Företagsnytt

De Vet Du först ut i TV4-Gruppens nya talangnätverk

Musik- och humorgruppen De Vet Du – ett av Sveriges största Youtube-fenomen med miljontals visningar – blir första värvningen till TV4-Gruppens nystartade talangnätverk. Talangnätverket ska ge ung svensk talang möjlighet att utvecklas och växa både innehålls- och affärsmässigt, och samtidigt ge annonsmarknaden skräddarsydda lösningar för att nå yngre målgrupper.

Värvningen av musik- och humorgruppen De Vet Du till det nya talangnätverket blir startskottet för TV4-Gruppens satsning på ett eget MCN, Multi Channel Network. Målet är att samla Sveriges bästa innehållsskapare på digitala plattformar, ge dem möjligheten att växa och utvecklas med TV4-Gruppens nätverk, erfarenhet och muskler i ryggen, och att också erbjuda annonsörerna en ny och bred palett av kreativa och skräddarsydda lösningar för att med hög relevans nå yngre målgrupper.

- Att starta ett talangnätverk som jobbar med nya yngre talanger, med en ny typ av innehåll och över flera plattformar, är ett naturligt steg för TV4-Gruppen. Vi är övertygade om att vi har mycket att erbjuda de många talanger som finns och vice versa, och vi ser också annonsmarknadens behov av nya kreativa lösningar för att prata med de yngre målgrupper som vi huvudsakligen riktar oss mot med vår MCN-satsning. Här kan vi ta ett helhetsgrepp som blir en win-win för både talanger och annonsörer, säger Carola Lundell, affärsutvecklingschef TV4-Gruppen.

Inom talangnätverket byggs nu ett dedikerat team upp som jobbar med att tillvarata talangernas intressen och utveckla dem utifrån ett helhetsperspektiv, från de onlineplattformar som utgör basen för talangerna till att hitta nya typer av innehållsmässiga idéer som bygger och stärker talangerna både innehålls- och affärsmässigt.

- Det här är otroligt kul för oss! Vi började larva oss med kameran på mobilen för typ fem år sen och nu har vi chansen att bli ÄKTA TV-profiler som PETER JIHDE. Det känns fantastiskt kul. Framför allt att TV4 valt att satsa på just oss är vi riktigt STOLTA över. Nästan pin faktiskt. Alltså vi är typ röda i facet dygnet runt pga stolta nu. Och vi ska sätta TV4-loggor på våra profilbilder på Facebook haha! Vi älskar TV och det kommersiella och TV4 är bäst på det i Sverige. Det är här vi vill vara och lära oss och kanske också komma med något som vi kan tillföra från vårt håll, säger De Vet Du.

Genom talangnätverket kan TV4-Gruppen också knyta ihop ung talang på nya plattformar med det stora annonsörsnätverk som TV4 har. Målet är att bli en ”one stop shop”, där annonsmarknaden och talangerna kan mötas och hitta skräddarsydda lösningar som gynnar båda parter, exempelvis genom sampaketering och branded content.

- Vi är oerhört glada och stolta över att De Vet Du väljer att bli först ut i vår MCN-satsning. Deras ambition och passion för det de gör är fantastisk, och vi ser en rad spännande projekt där vi tillsammans kan stärka och utveckla deras talang och karriär. Med Sveriges största broadcaster i ryggen och det nätverk som finns runt oss finns massor av möjligheter att göra just det, både för De Vet Du och för andra talanger som vill växa, säger Maria Wiss, ansvarig för TV4:s MCN-satsning.

Musik- och humorgruppen De Vet Du består av barndomsvännerna Johan Gunterberg, Christopher Martland, Tor Wallin och DJ-HUNK. De Vet Du startade 2011 och har på fyra år blivit ett av Sveriges största Youtube-fenomen med succéer som Klä Av Dig Naken och Fucka Ur i bagaget. De Vet Du är också en av Sveriges största musikakter, som sålt både guld och platina på samtliga sina singlar, däribland deras två senaste Swag I Skogen (guld) och Fy Fan Va Stek (platina).

Se De Vet Du hälsas välkomna till TV4 här

Senast uppdaterad: 2015-06-26