2015-11-12 | Företagsnytt

Erik Westberg ny sportchef för TV4-Gruppen och C More

TV4-Gruppen och C More rekryterar Erik Westberg som ny gemensam sportchef för de två bolagen. Under hans ledning samlar TV4-Gruppen och C More därmed sina sportverksamheter i en ny gemensam organisation, där målet är att skapa ett ännu starkare sporterbjudande till de svenska tv-tittarna och användarna.

Erik Westberg blir ny sportchef för TV4-Gruppen och C More när bolagen under 2016 samordnar sina sportorganisationer. Målet är att skapa ännu bättre synergier, högre effektivitet och i slutändan bättre sportupplevelser för TV4-Gruppen och C Mores tittare och kunder.

- Med en tydlig samordning samlar vi marknadens bästa kompetens för att hantera några av marknadens största rättigheter och mästerskap parallellt med vår dagliga närvaro kring sportnyheter på alla plattformar. Erik Westberg kommer med gedigen erfarenhet och en absolut känsla för kvalitet, och är den perfekte sportchefen där det bästa från TV4 och C More förenas, säger TV4-Gruppens innehållsdirektör Åsa Sjöberg.

- Eriks förmåga att få sportsändningar att stråla och medarbetare att trivas är omvittnad. Hans öga för detaljerna som avgör, liksom hans kapacitet att se helheten, är unik. OS i Sotji är ett av många tydliga exempel. Förutom det är Erik en äkta lagledare. Jag har svårt se någon mer kvalificerad för det här stora uppdraget, säger Manfred Aronsson, vd på C More och ansvarig för Bonnier Broadcastings sporträttigheter.

I samband med Eriks övergång startar en översyn och analys ledd av Erik Westberg om hur den framtida gemensamma sportorganisation ska se ut och hur detta ska genomföras.

- Tillsammans har TV4-Gruppen, C More och Bonnier en enorm potential att utveckla och leda svensk sport- och medieproduktion på alla plattformar. Genom att ännu tydligare pusha och hjälpa varandra och hitta goda synergier finns fantastiska möjligheter framåt. Jag känner mig väldigt laddad och ser fram emot att förvalta och utveckla Bonniers starka rättighetsportfölj och sportnyhetsbevakning, säger Erik Westberg.

Erik Westberg kommer närmast från rollen som vd för ATG:s mediebolag Kanal 75, och har därmed varit tv- och produktionschef för ATG. Han har tidigare varit sportchef och redaktionschef för Viasat Sport och ansvarig för MTG Sveriges sportproduktion.

Fredrik Olofson, som i dag är sportchef för TV4-Gruppen, fortsätter i en ny roll som sporträttighetschef för både TV4-Gruppen och C More, med rapportering till Manfred Aronsson.

- Fredrik har under det senaste året arbetat nära mig med olika typer av sporträttighetsförhandlingar och har hela tiden vuxit i den rollen. Uppdraget är mycket viktigt för både C More och TV4-Gruppen och det känns väldigt bra att Fredrik nu blir ansvarig för inköp av sporträttigheter, det är en nyckelposition för hela Bonnier Broadcasting, säger Manfred Aronsson.

Johan Cederqvist fortsätter sin nuvarande tjänst som programchef sport och ansvarig för all sport på C More i Norden.

Erik Westberg tillträder vid årsskiftet och kommer att ingå i TV4:s innehållsledning och rapportera till Åsa Sjöberg.

Senast uppdaterad: 2015-11-12