2015-08-24 | Programnytt

Fotbollskanalen fortsätter sin storsatsning på E-Svenskan

Nu är succétävlingen E-Svenskan tillbaka på Fotbollskanalen. I E-Svenskan har du chansen att tillsammans med en stjärna i ditt favoritlag bli bäst i allsvenskan på Fifa och där med vinna 50 000 kronor till din klubbs supporterförening.

- Det är otroligt kul att kunna bjuda våra läsare på dramatiken i E-Svenskan även i år. Fotbollskanalen är i och med vår starka närvaro och bevakning av svensk fotboll den naturliga platsen för den här tävlingen. Förra upplagan var en stor succé och vi är övertygade om att det här året kommer bli något alldeles speciellt, säger Tobias Rosvall, onlinechef på TV4 Sport.

Den 8 september drar årets turné av E-Svenskan igång i landet. Varje lag i allsvenskan håller en uttagning där alla tävlingssugna supportrar samt några utvalda spelare gör upp om att få vara del av det tvåmannalag, en spelare och en supporter, som representerar föreningen i den stora turneringen där alla allsvenska lag möts i ett slutspel. Nytt för i år är att turnéstoppen runt om i landet, nu blir en programserie som sänds på Fotbollskanalen, där kan tittarna kan följa hela tävlingen redan från auditionsstoppen till finalen som sänds i TV12.

E-Svenskan är ett samarbete mellan Svensk Elitfotboll, produktionsbolaget Uncle Ned och Fotbollskanalen som nu är inne på sitt andra år. Den 8:e september startar turnén igång med IFK Göteborg och turnén avslutas sen den 4:e oktober med Hammarby. Redan nu har anmälningarna till turnén varit en formidabel succé men det finns fortfarande platser kvar att tävla om.

- Vi såg redan förra året att E-Svenskan är något som både spelarna och supportrarna verkligen uppskattar. Det är en spännande kombination av E-Sport och riktig fotboll där supportrarna interagerar med spelarna på ett nytt sätt. Genom E-Svenskan tror vi att fler kommer upptäcka Allsvenskan och dess profiler, säger Martin Rolinski, en av grundarna till Uncle Ned som producerar E-Svenskan.

Hösten 2014 var det premiär för E-Svenskan i Sverige. Då var det Häcken som tog kunde lägga guldmedaljen till prisskåpet och därmed fick 50 000 kronor till klubbens supporterförening. Efter ett riktigt konstmål i finalen mot Kalmar kunde fotbollsspelaren Sebastian Ohlsson och supportern Roni Sarihan se till att Häcken blev den första mästaren i tävlingen.

- Vi på Svensk Elitfotboll är oerhört glada över att kunna fortsätta vår satsning på E-Svenskan. Allsvenskan är en fantastisk liga som lockar allt fler åskådare till våra matcher. En väldigt viktig del i det är våra supportrar vars passion och engagemang håller absolut världsklass. Därför är vi väldigt glada att genom E-Svenskan kunna föra samman och presentera våra spelare och supportrar på ett nyskapande sätt, säger Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll.

För att anmäla dig, klicka HÄR
Alla spelregler för tävlingen hittar du HÄR

Turnéstopp:

För mer information:
Kontakta Pressansvarig TV4 Sport, Martin Nersing, martin.nersing@tv4.se
Kontakta Ansvarig Uncle Ned, Martin Rolinksi, martin@unclened.se, 076-763 08 08
Kontakta Generalsekreterare Svensk Elitfotboll, Mats Enquist, mats.enquist@svenskelitfotboll.se

Senast uppdaterad: 2015-08-24