2015-11-11 | Företagsnytt

Fotbollskanalen tog storslam vid gala i New York

I juni nylanserades Fotbollskanalen – TV4:s populära tjänst för fotbollsinnehåll. I natt prisades tjänsten och tog storslam vid prestigefyllda Pearl Awards i New York. Fotbollskanalen vann pris i klasserna Best Sport and Leisure och Best responsive design i konkurrens med flera stora tunga internationella aktörer.

- Det här är otroligt stort och visar att Fotbollskanalen verkligen står superstark. Vi har jobbat hårt med den nya tjänsten och verkligen försökt lyssna in vad användarna vill ha. Vi vet också att nylanseringen gjort avtryck i branschen och att våra konkurrenter tagit intryck av sättet vi valt att designa Fotbollskanalen. Det här priset är ett kvitto på att vi är väldigt långt framme så väl tekniskt som innehållsmässigt. Nu ska vi fortsätta att testa, mäta och lära för att göra tjänsten ännu bättre, säger Tobias Rosvall, onlinechef TV4 Sport.

Strax före fotbolls-VM 2015 relanserades Fotbollskanalen efter ett drygt åtta månaders arbete. Tillsammans med design- och innovationsbyrån Screen Interaction hade projektgruppen från TV4 skapat ett nytt, individualiserat och responsivt digitalt ekosystem.

I början av oktober kom beskedet att projektet nominerats i inte mindre än tre kategorier, Best Digital Design, Best Use of Mobile and Responsive Design och Best service within Travel, Sport/Leisure. När galan hölls på Manhattan natten mot onsdag tog Fotbollskanalen storslam och prisades i kategorierna Best Sport and Leisure och Best responsive design.

- Jag är väldigt stolt i dag. Priset är ett bevis på vilka fantastiska resultat man kan uppnå med ett tätt sammansvetsat team och att våga ha ett helt igenom agilt arbetssätt, säger Mika Packalén, projektledare för nya Fotbollskanalen och produktägare på TV4 Sport.

Fotbollskanalen vann i konkurrens mot flera stora tunga internationella aktörer som Virgin, Air Canada, Hewlett Packard och Cadilac.

- Det ligger så otroligt många timmar av slit, passion, övertygelse och vilja i med- och motgångar bakom de här priserna - det är en lagseger på alla sätt och därför känns det så otroligt kul för hela vår avdelning, säger Niklas Supanich, nyhets- och digital innehållschef TV4 Sport.

Om Pearl Awards: Pearl Awards anordnas för tredje året i rad av The Content Council i New York. Bidragen bedöms i av en panel av marknadschefer, akademiker, journalister, designers, företagsstrateger och förlag från hela USA.

Senast uppdaterad: 2015-11-11