2015-12-08 | Företagsnytt

Henri Caddeo ny CTO för Bonnier Broadcasting

Henri Caddeo blir ny CTO för Bonnier Broadcasting. Med ett brett tekniskt ansvar för hela affärsområdet ska han samordna och utveckla teknikorganisationerna inom TV4-Gruppen, C More, MTV och Nyhetsbolaget – och ännu tydligare koppla ihop teknik, användarupplevelse och affär för att sätta tekniken i samma rum som innehållet.

Henri Caddeo, i dag CTIO för Com hem, tillträder under våren som ny CTO (Chief Technical Officer) för Bonniers affärsområde Broadcasting. Han får ett brett tekniskt ansvar för hela affärsområdet, och ska därmed samordna och utveckla teknikorganisationerna inom TV4-Gruppen, C More, MTV och Nyhetsbolaget.

- Jag är väldigt glad över att Henri har tackat ja till att börja hos oss. Hans huvuduppgift blir att bygga en högkvalitativ teknikorganisation för framtiden, som sätter tekniken i samma finrum som innehållet, och där vi lika ofta pratar teknik och användarupplevelse som program och försäljning. Med sina tunga meriter och breda erfarenhet av att röra sig i gränssnitten mellan affär och användarupplevelse, samt mellan klassisk teknik och online-tv-världen, har jag svårt att se någon annan som skulle passa bättre i den här rollen, säger Casten Almqvist, affärsområdeschef Bonnier Broadcasting.

Uppdraget innebär att både förflytta, samordna och utveckla den tekniska förmågan och kulturen inom Broadcasting. Genom att organisera ihop produkt- och teknikutvecklingsarbetet för hela affärsområdet ska teknikens betydelse för såväl användarupplevelse, innehåll, affär och försäljning stärkas och integreras.

- När Casten hörde av sig om möjligheten fanns inget annat alternativ för mig än att säga ja. Den transformation som mediebranschen just nu går igenom drivs av modern teknologi, som möjliggör nya användarbeteenden och sätter slutkunden i ett helt nytt fokus. Det finns obegränsade möjligheter för de aktörer som är framgångsrika i denna förändring, medan de som inte deltar kommer att se en avtagande affär. Bonnier Broadcasting har både ambitionen och möjligheten att göra den här förändringen framgångsrikt, säger Henri Caddeo.

Henri Caddeo har sedan 2013 varit CTIO på Com hem, där han och bland annat varit med om att lanserat bolagets nya OTT-plattform. Dessförinnan har han haft ett flertal ledande befattningar inom mediebranschen, och bland annat varit Head of Solution för Ericssons medielösningar, chef för Telenors digitala tv-plattformar, utvecklingsdirektör och biträdande CTO för Canal Digital och teknikdirektör för Boxer.

Senast uppdaterad: 2015-12-08