2015-01-16 | Företagsnytt

Jakob Hansson blir tf programchef för TV4-Gruppen

Jakob Hansson, i dag utvecklingsschef allmän-tv, blir tf programchef för TV4-Gruppen när Maria Mowbray efter 20 år på TV4 slutar i februari.

- Marias exit ger oss anledning att se över vår organisation, hur vi jobbar med våra program, och hur vi bäst säkrar framtida tittarframgångar, säger innehållsdirektör Åsa Sjöberg.

Jakob Hansson, som sedan i februari förra året jobbar som utvecklingschef på allmän-tv på TV4-Gruppen och också är huvudansvarig för intake av programidéer, blir tf programchef när Maria Mowbray efter 20 år på företaget lämnar TV4-Gruppen i slutet av februari.

- Maria Mowbray är en fantastiskt kunnig, erfaren och uppskattad medarbetare som kommer att lämna ett stort tomrum efter sig. Genom åren har Maria bidragit till flera av TV4:s största succéer, och att stärka TV4:s position på den internationella formatmarknaden. Jag är glad att Jakob Hansson vill ta över stafettpinnen på allmän-tv, där vi nu tillsammans ser över organisationen och fortsätter vår utveckling och transformation i ett snabbt föränderligt tv-landskap, säger Åsa Sjöberg, innehållsdirektör TV4-Gruppen.

Jakob Hansson rekryterades förra året från Titan, där han arbetat sedan 1999, de sju sista åren som utvecklingschef. Dessförinnan var han också producent och exekutiv producent.

- Vi har en lång rad nya satsningar på TV4 Play och en mängd stora och tunga underhållnings- och dramaproduktioner såväl inom TV4 som Sjuan framför oss i år. Det digitala helhetstänket ligger i fokus för vårt arbete. Och samtidigt som våra tyngsta linjära titlar också ofta är de som går bäst på TV4 Play och ger det största engagemanget på sociala medier, jobbar vi nu ännu hårdare med att utveckla både våra plattformsoberoende och helt digitala satsningar, säger Jakob Hansson.

Maria Mowbray har under de senaste åren varit biträdande programchef, programavdelningschef och nu senast programchef, och har tidigare också jobbat som exekutiv producent och formatinköpare.

- Det har varit en lång och fantastisk resa som med lite avbrott varat i 20 år. Under dem har TV4 ständigt utvecklats, lyckats vara relevant för och engagera Sveriges tv-tittare. Jag är övertygad om att den resan fortsätter, men jag har varit nästan hela mitt yrkesverksamma liv på TV4 och känner nu att det är dags att göra något nytt, säger Maria Mowbray.

På måndag börjar dessutom Susanna Jacobsson, tidigare programchef på Eyeworks, som en av två produktionschefer allmän-tv. I november tillträdde dessutom Anna Rastner, tidigare redaktionell affärsutvecklingschef på Mittmedia, som digital programchef.

Senast uppdaterad: 2015-01-16