2015-04-13 | Programnytt

Mer direktsänt trav från TV4-Gruppen

TV4-Gruppen och ATG ökar satsningen på direktsänt trav. V75 Direkt får från och med 15 augusti ny sändningstid i TV12 på lördagar klockan 14.30–18.00 med de två avgörande loppen direktsända i TV4 klockan 18.00–19.00. En annan nyhet är att söndagens V64-omgång kommer att direktsändas i TV12 klockan 16.00–18.00 med start under hösten.

- Vi fokuserar framöver våra travsändningar i TV4 och TV12 på direktsändningar av tre största och viktigaste travdagarna onsdag, lördag och söndag. Med en senarelagd sändningstid på lördagar och de avgörande loppen live i TV4, samt en helt ny direktsändning på söndagar i TV12, ser vi goda möjligheter att locka både existerande och nya travtittare, säger Fredrik Olofson, sportchef TV4-Gruppen

Parallellt med förändringen av V75 i augusti lanserar ATG:s produktionsbolag Kanal 75 en rad nyheter i sändningarna av V75 Direkt, bland annat ett unikt positioneringssystem för alla V75-hästar.

- Varje häst har i sin nummerbricka ett chip som hela tiden sänder hästens exakta position. Du som tittare kommer bland annat tydligt kunna se och följa alla hästar i loppen. Målet är att vi ska erbjuda världens bästa trav-tv-upplevelse, säger Erik Westberg, VD för ATG:s produktionsbolag Kanal 75.

En annan förändring är att sändningarna av V64 Direkt måndag, tisdag, torsdag och fredag klockan 21.30 i TV12 flyttar till den renodlade sportkanalen TV4 Sport från och med måndag 27 april. V64 kommer dessutom att sändas fritt på TV4 Play.

- Sändningarna av veckans något mindre travdagar får genom detta en mer naturlig hemvist i en sportkanal än i en bred underhållningskanal som TV12. Genom parallellsändningen fritt på TV4 Play säkerställer vi dessutom en bred distribution av dessa sändningar, säger Fredrik Olofson, sportchef TV4-Gruppen

Senast uppdaterad: 2015-04-13