2015-02-25 | Programnytt

Nu börjar jakten på Sveriges sommarhallåa 2015

På jakt efter ett nytt och spännande sommarjobb? För tredje året i rad söker TV4-Gruppen en hallåa som i sommar får en unik chans att ta sig an Sveriges kanske mest publika sommarjobb. Ansökningsperioden pågår mellan den 2/3 och 15/3.

Förra året sökte fler än 1000 personer jobbet som sommarhallåa och till slut gick chansen till 25-åriga Armin Linnius från Borås. Under sommarmånaderna 2014 fick han testa på livet som TV4-hallåa såväl på plats i TV4-huset och som livehallåa i direktsändning från Sommarkrysset på Gröna Lund.

TV4-Gruppens allra första sommarhallåa var Emilia Ödling. Hon drog det längsta strået 2013 och har sedan dess arbetat på TV4 och är numera känd som Sjuans bildhallåa.

- Det känns jättehäftigt att för tredje året i rad kicka igång jakten på årets sommarhallåa. Det här är verkligen ett hjärteprojekt för oss och vi hoppas att alla människor med tv-drömmar, från hela vårt land, tar chansen och söker till TV4. Vi är säkra på att det finns många duktiga talanger där ute, och de vill vi inte missa att komma i kontakt med, säger Nickoletta Jordö, chef för programpresentationen på TV4-Gruppen.

Så här går sökprocessen till:
Intresserade söker HÄR. Där laddar sökande upp sitt CV tillsammans med ett filmklipp med ett eget hallå på max 30 sekunder. Ansökningstiden löper från 2 mars till och med 15 mars. Åldersgränsen är 20 år.

Fakta Emilia Ödling och Armin Linnius:
Emilia Ödling, 28 år, från Sundsvall, är utbildad musikalartist och har de senaste åren medverkat i flertalet musikaler bland annat i Dirty Dancing på Chinateatern där hon spelade huvudrollen Frances ”Baby” Houseman.

Armin Linnius är 25 år och kommer ursprungligen i Borås. Han har både läst affärsjuridik och studerat två år på filmlinjen vid Fridhems folkhögskola, innan han tog sig an utmaningen som sommarhallåa sommaren 2014.

Kuriosa om hallåt:
Det första hallåt i Sverige startade på 1950-talet.

Uttrycket "hallåa" eller "hallåman" kommer från tiden före tv då man i radion vid dagens sändningsstart behövde anropa övriga landet och gjorde detta med ett "hallå, hallå”.
TV4-gruppen är i dag Sveriges enda kanalhus med programpresentatörer i bild.

Flera kända tv-profiler har startat sin programledarbana i TV4-hallåt. Agneta Sjödin och Rickard Sjöberg är bara några av alla folkkära personligheter som guidat tittarna från hallå-studion på Gärdet i Stockholm.

Se trailer: Bli hela Sveriges sommarhallåa

Instagram: @tv4huset