2015-06-16 | Programnytt

Ny lekfull kanalidentitet och logotyp för TV12

 

Lagom till att U21-EM i fotboll startar den 17 juni byter också TV12 kanalidentitet och logotyp.  Den nya kanalidentiteten ska spegla kanalens mer lekfulla och ibland oväntade innehåll. TV12 kommer att ha fortsatt fokus på sport, men tittarna kommer nu också få mer humorsatsningar och film som ska bredda kanalen. 

 

 

- Efter en framgångsrik vår, då många nya tittare hittat till kanalen, är vi stolta och glada över att kunna presentera TV12:s nya kostym i samband med premiären av en av årets höjdpunkter i kanalen, U21-EM i fotboll. Den känsla vi skapar med den nya kanalidentiteten hoppas vi ska locka både gamla och nya tittare till TV12:s värld och bygga TV12 ännu ett steg på vägen mot en bred underhållningskanal med fokus på humor, film och sport, säger Hans Pekkari, kanalchef TV12.

När TV12 nu relanseras, med en tydligare tablå och helt ny kanalgrafik, ska humorsatsningar och större fokus på film göra TV12 till en breddkanal som utöver sport täcker in hela behovet av bred underhållning.

Humorprogram blir ett återkommande inslag i vardagstablån med filmer som avrundar kvällarna. Tittarna kan som vanligt följa de stora mästerskapen under året. Ett urval av sport i kanalen innefattar bland annat hockey-VM, fotbolls-VM för damer och U21-EM. TV12 direktsänder också veckans bästa trav, V86 och V75, onsdagar och lördagar. På sikt ska TV12 bli TV4-Gruppens tredje kanal på Topp 10-listan över de största svenska tv-kanalerna. Kanalen riktar sig mot både män och kvinnor genom en tablå som uppmanar till skönt häng framför teven vid alla lägen. 

Den röda tråden i kanalgrafiken en cirkel som på ett lekfullt sätt presenterar kanalens innehåll, där 1:an i 12:an lekfullt sticker ut. Trailer och hallå speglas också av TV12:s lekfulla anspråk, då oväntade bilder och sekvenser tar fart.

- Genom att skapa en tydlig kanalidentitet för TV12 hoppas vi att vi kan öka kännedomen om den nya riktningen mot humor och film. I arbetet har det varit viktigt att beskriv ”vem” TV12 är och hur TV12 agerar. Det resulterade i konceptet kring TV12-filtret, där världen blir lite roligare och annorlunda genom TV12:s ögon. Lanseringen den 17 juni lirar dessutom bra med vår satsning på U21-EM och därmed är det många som får lära känna nya TV12 direkt, säger Kristin Sundqvist, marknadsprojektledare TV12.

TV12 har hittills i år en andel på 1,9 procent (mot 1,6 procent i fjol) i A15-64. Tittarrekord för kanalen skedde under årets hockey-VM, då matchen Finland-Ryssland den 12 maj sågs av som mest 425 000 tittare. U21-EM 17-30 juni, exklusivt i TV12, med Sveriges U21-landslag mot Italien, Portugal och England kan bli en av årets höjdare.

Distributionen av TV12 är densamma, likaså kanalplatsen. Den nya kanalgrafiken och logotypen syns i rutan från och med den 17 juni och följs upp av en kampanj under hösten i samband med hösttablån. På tv4.se/TV12 kan man efter den 17 juni läsa mer om kanalen, eller kika på tv4.se/programtabla för mer specifik programinformation.

Arbetet med den nya logotypen och kanalidentiteten har tagits fram under våren i samarbete med Chimney.

Projektgrupp:

  • Kristin Sundqvist, beställare TV12
  • Fredrik Ragell, kundansvarig, Chimney
  • Sara Waldestam, projektledare, Chimney
  • Thomas Sellin, creative director, Chimney
  • Henrietta Nyvagn, creative director, Chimney
  • Anders Sundqvist, lead animation, Chimney

 

Senast uppdaterad: 2015-06-16