2015-08-05 | Företagsnytt

Premiär för nya appen TV4 Vädret – med prognoser från TV4:s egna meterologer

Idag släpps TV4:s väderapp som på ett unikt sätt kombinerar videoprognoser från TV4:s meterologer med detaljerade prognoser baserat på användarens position – och dessutom finns en social delningsfunktion.

- Vi vill ge mer till tittarna! TV4 Vädret på Instagram har blivit väldigt populärt och det känns roligt och viktigt att bredda väderredaktionens möjligheter och erbjuda en mer social och personlig väderapp än de som finns på marknaden idag, där vi meteorologer följer tittarna bortom tv-sändningen, säger Madeleine Westin, ansvarig för TV4Nyheternas väderredaktion.

Med TV4:s nya väder-app är det möjligt att snabbt få ta del utav aktuella prognoser för det lokala vädret i Sverige och även runtom i världen.

Den sociala delningsfunktionen gör det möjligt för användarna att ta en bild, alternativt välja en bild från sin kamerarulle, och sedan lägga på ett väderfilter för att kunna dela sina väderupplevelser via sociala medier.

- Med TV4 Vädret vill vi tillgängliggöra TV4:s kunniga meterologer och progonser genom en enkel, funktionell och helt mobil vädertjänst, som också har ett spännande socialt inslag. Med ett personligt tilltal vill vi sätta användarna i fokus, vi tänker agilt och kommer kontinuerligt addera funktionalitet som efterfrågas av våra användare. Applanseringen är en del av en strategi som bygger på att skapa nya digitala tjänster baserat på vårt högkvalitativa innehåll, säger Anders Ribbing, chef Nya Affärer på TV4.

- För oss på Väderredaktionen är det viktigt att kunna ge användarna de mest pålitliga väderprognoserna. Appen möjliggör ett nytt sätt för oss att jobba med våra videoprognoser där användarna får tillgång till de senaste väderuppdateringarna från oss meteorologer direkt i mobilen, säger Madeleine Westin.

Appen kan laddas hem här:

Detta hittar du i TV4 Vädrets app:

• Möjlighet att enkelt ta del utav TV4 Vädret digitalt - överallt och närsomhelst
  • Dagens väder och en 10-dygnsprognos i listvy
  • Videoprognoser från TV4:s egna meterologer
  • Möjlighet att spara favoritplatser. Swipa enkelt mellan dina sparade orter
  • Social funktion – användaren kan dela med sig av sina väderupplevelser i sociala medier
  • Appen känner av din position och visar prognosen för just den plats du befinner dig på.

Mer information om TV4 Vädret: Dagligen nås cirka 1,3 miljoner svenskar av TV4:s vädersändningar. Väderredaktionen består av cirka 10 meterologer.

Senast uppdaterad: 2015-08-05