2015-10-26 | Företagsnytt

Rekordvecka för TV4 Play

Förra veckan var det nypremiär för flera efterlängtade tittarfavoriter i TV4. Och tack vare rekord för både Solsidan och Så mycket bättre nådde TV4 Play sin högsta konsumtion någonsin under en enskild vecka, med närmare 8,2 miljoner strömstarter.

Förra veckan blev på flera sätt en rekordvecka för TV4 Play. Totalt startades mellan den 18 och 25 oktober 8 198 968 strömmar, vilket slår den tidigare toppnoteringen på 7,7 miljoner strömstarter från 2012 med råge.

Publikfavoriterna Solsidan och Så mycket bättre bidrog starkast till den digitala tillväxten. Under veckan genererade det första avsnittet av Solsidan 435 448 strömstarter. Det gör det till det mest startade avsnittet någonsin i TV4 Play. Det tidigare rekordet från 2012 hade Solsidans första avsnitt som genererade 282 898 strömstarter. Det har även varit en intensiv nyhetsvecka, med mycket livesändningar i TV4 Play.

- TV4 Play slår rekord efter rekord och det som gör mig mest glad är att vi gör det med både bibehållen bredd och högsta kvalitet. Vi strävar ständigt efter ett varierat utbud i olika genrer med allt från korta klipp, långa livesändningar från nyheterna till storslagna underhållningsprogram. Jag är också stolt över att vi har 97 procent completion rate på våra reklamfilmer. Alltså, 97 procent av de som tittar på reklamen i TV4 Play ser hela reklamfilmen, säger Anton Glanzelius, kanalchef TV4 Play.

Lördagen den 17 oktober var det dags för nypremiär av succéprogrammet Så mycket bättre. Kvällens huvudperson var Niklas Strömstedt. Även detta program toppade det tidigare Play-rekordet som Solsidan hade från 2012. Under veckan noterade det första avsnittet av Så mycket bättre 375 015 strömstarter. Det är därmed det näst mest startade programmet någonsin i TV4 Play.

Det digitala uppsvinget bärs också upp av flera andra titlar som går bra i TV4 Play. Bland annat TV4:s nya dramasatsning Modus, som under veckan noterade 320 000 strömstarter, och Sjuans realityprogram Bachelor – När leken blev allvar, med 390 000 strömstarter.

Söndagen den 18 oktober satte rekord i sig med flest strömstarter någonsin under en enskild dag. Totalt startades under söndagen 1 800 000 strömmar, vilket slog det tidigare rekordet från den 20 februari 2012 på 1 400 000 starter.

Preliminära siffror från ComScore.

Senast uppdaterad: 2015-10-26