2015-05-22 | Programnytt

Rolf Porseryd ny USA-korrespondent för TV4Nyheterna

I augusti tillträder Rolf Porseryd som ny USA-korrespondent för TV4Nyheterna. Tillsammans med rutinerade TV4-fotografen Staffan Ahlström kommer han att bevaka Nordamerika och det viktiga valet i USA 2016. - Även om jag har många års erfarenhet som utrikeskorrespondent så är ett amerikanskt presidentval det kanske mest spännande man kan bevaka, säger Rolf Porseryd.

Redan på 70-talet inledde Rolf Porseryd sin framgångsrika karriär som utrikeskorrespondent. I dag är han en av Sveriges mest erfarna journalister. Under snart fyra årtionden har han bevakat politik, krig, och konflikter världen över – i Afghanistan, på Västbanken, i Libanon, Kosovo, Bosnien, Iran, Irak – för att nämna några länder. Men Rolf har också en gedigen erfarenhet av USA, där han arbetade som TV4:s korrespondent mellan 1995 och 2001. Han har på plats bevakat alla amerikanska presidentval sedan TV4 startade 1992 – alla presidentval utom ett.

Erfarenhet är något som väger tungt i nyhetsbevakningen inför det viktiga valår som väntar i USA.

- För mig är Rolf Porseryd en av Sveriges absolut bästa utrikeskorrespondenter. Han kan allt, är säker, och har varit med om det mesta. Denna erfarenhet i kombination med en sällsynt förmåga att komma nära människor och publiken ger oss bästa tänkbara bevakning, säger Anders Oxelström, chef för TV4Nyheterna och Kalla fakta på Nyhetsbolaget.

TV4Nyheternas nya team i USA kommer att bestå av Rolf Porseryd och meriterade TV4-fotografen Staffan Ahlström. Staffan har många års erfarenhet av fältarbete både i Sverige och utomlands. Förutom att vara en mycket säker nyhetsfotograf har Staffan även i stor utsträckning arbetat med Kalla fakta och bildberättande i det längre formatet. Med andra ord är det ett mycket kompetent team som reser till New York för TV4Nyheternas räkning.

- Jag ser fram emot en stor och rolig utmaning. Det ska bli oerhört intressant att vara med och bevaka det amerikanska valet, säger Staffan Ahlström.

Anna Herdenstam, TV4Nyheternas nuvarande USA-korrespondent, kommer att ta plats som nyhetsankare i den nya nyhetsstudio som lanserades under våren 2015. Det nya teamet tillträder i augusti 2015.

Senast uppdaterad: 2015-05-22