2015-02-26 | Programnytt

SOS djur - ny programserie i Sjuan

En vild bäver som fastnat i ett brospann eller en älskad chinchilla som gjort sig illa. I Sjuans nya programserie SOS djur får tittaren följa det dramatiska förloppet när djur skadar sig, och volontärerna som rycker ut för att hjälpa dem.

- Många människor känner väldigt mycket med djur. Det otroliga engagemanget vill vi ta till vara och paketera till ett spännande och dramatiskt tv-program, säger Crille Andersson, exekutiv producent SOS djur.

I SOS djur hänger tittaren med på dramatiska utryckningar i djurens tjänst och får i närbild se hur naturen gör sin råa urskiljning mellan liv och död för människans bästa vänner. Programmet berättar djurens historier genom de volontärer som viger sina liv åt att hjälpa vilda och tama djur.

-  Att kunna hjälpa djur och djurägare i en krissituation känns så gott hela vägen in i hjärtat, säger Stig Öberg är volontär vid Svenska Djurambulansen i Västra Götaland.

Förutom att följa djurambulansförare i runt Göteborg, Stockholm och Norrtälje med omnejd, får tittaren bekanta sig med husdjur och deras ägare som får hjälp när olyckan är framme och djuret skadats. Bland dem finns hunden Båtsman, vars synskadade matte råkat snubbla över honom samt hunden Ronja som blivit attackerad av en hund - och som tillsammans med husse Ali - får hjälp på djursjukhuset. SOS djur varvar starka känslor, värme och solskenshistorier och de flesta berättelserna har ett lyckligt slut.

SOS djur produceras av Nyhetsbolaget och har premiär i Sjuan den 2 mars klockan 20.00.

Mer info

Senast uppdaterad: 2015-02-26