2015-06-02 | Företagsnytt

Sveriges största fotbollssajt får helt ny kostym

I dag relanseras TV4:s Fotbollskanalen med en helt ny responsiv plattform för att möta de nya användarbehoven. En av de största nyheterna är att användarna själva kan följa de lag och spelare de är intresserade av och få en skräddarsydd upplevelse av artiklar, klipp och kommande matcher för de spelare och lag som valts.

Fotbollskanalen har haft en given plats hos många fotbollsälskare sedan starten 2006. Nu tar sajten ett stort steg genom en komplett ansiktslyftning. Tillsammans med byrån Screen Interaction har ett nytt koncept tagits fram – helt och hållet med mobilen i fokus. Sajten blir responsiv för att fungera över alla plattformar och Fotbollskanalens appar kommer att addera ytterligare funktionalitet till tjänsten. Apparna kommer under veckan att uppdateras med all ny funktionalitet. En av de största nyheterna är att användarna själva kan följa de lag och spelare de är intresserade av och få en skräddarsydd upplevelse av artiklar, klipp och kommande matcher för de spelare och lag som valts.

- Vi har involverat våra användare under hela utvecklingsprocessen och ska fortsätta med det framåt. Genom våra många djupintervjuer med användare har det visats väldigt tydligt att många önskar sig att kunna uppleva fotboll på sitt eget sätt. Därför tog vi fram konceptet med möjligheten att följa lag och spelare. Framöver kommer vi ge ytterligare möjligheter att följa exempelvis teman eller ligor, säger Tobias Rosvall, onlinechef på TV4 Sport och ansvarig för Fotbollskanalen.

Stor vikt har även lagts vid att förhöja upplevelsen kring livestreamad fotboll. Fotbollskanalen kan erbjuda hela TV4-gruppens starka liveutbud av svensk och internationell fotboll. Nu blir det smidigare att logga in med sitt TV4 Play-konto för att se matcherna och vi adderar också ett rejält lager med realtids-statistik, laguppställningar och fakta. Samtidigt som arbetet med den nya sajten fortsätter så arbetar redaktionen intensivt för att fortsätta vara Sveriges främsta digitala plattform för fotbollsnyheter.

- Våra användare vill personalisera sajten, men är tydliga med att de inte vill missa något av redaktionens nyhetsarbete. Fotbollskanalen är ofta nyhetsledande och har i år bland annat avslöjat VM-spelaren Diego Luganos oväntade övergång till BK Häcken och även genomfört en stor granskning av över 500 makthavare inom svensk fotboll. Vi ska parallellt med att vi förbättrar tjänsten också jobba hårt för att vässa vårt redaktionella utbud ännu mer, säger Tobias Rosvall.

Hela TV4 befinner sig i en stor digital transformation och här kan Fotbollskanalen spela en viktig roll, tror Niklas Supanich, nyhets- och digital innehållschef på TV4 Sport.

- Fotbollskanalen är en viktig del i TV4:s och TV4 Sports arbete med att leverera innehåll av världsklass över alla plattformar. Att vi nu tar nästa steg och har gjort det i så tätt samarbete med våra användare känns extra bra, säger Niklas Supanich.

Projektteam: Mika Packalén, produktägare sport TV4
Tobias Rosvall, onlinechef TV4 Sport