2015-05-20 | Företagsnytt

TV4-Gruppen rekryterar Samir Abu Eid som utrikeskorrespondent – stärker bevakningen av Mellanöstern

Efter fem år som utrikeskorrespondent i Mellanöstern har Samir Abu Eid, 41 år, blivit en av Sveriges mest framträdande röster från regionen med sina omfattande och ofta personligt präglade reportage. I augusti börjar han sitt nya uppdrag som korrespondent på TV4.

- Vi är oerhört glada över att kunna välkomna en av landets starkast lysande utrikesreportrar till oss. Samir har en enastående förmåga att tala direkt till tittarna och göra det svåra begripligt, säger Viveka Hansson, TV4-Gruppens programdirektör för nyheter och samhälle.

- Jag känner mig väldigt entusiastisk inför att börja på TV4. Jag får möjligheten till en friare roll och jag uppskattar det personliga tilltalet i TV4:s rapportering. Det var därför svårt att tacka nej till frågan om att vara med när TV4Nyheterna nu satsar mer på utrikesjournalistik. TV4 har många skickliga journalister och fotografer som det ska bli roligt och givande att jobba ihop med, säger Samir Abu Eid.

Samir Abu Eid börjar på TV4  i slutet av sommaren. Han kommer att ingå i TV4Nyheternas utrikesredaktion, anställd av Nyhetsbolaget, och vara stationerad i Amman i Jordanien. Hans huvudsakliga uppdrag blir att löpande bevaka och kommentera det som händer i Mellanöstern, men när nyhetsläget kräver blir hela världen hans arbetsplats.

- Det här är en nyckelrekrytering i en långsiktig strategi för TV4, där vi vill stärka bevakningen av Mellanöstern och de politiska frågor som sträcker sig långt utanför den regionens gränser, säger Viveka Hansson

- För mig är Mellanöstern den mest spännande och fascinerade platsen i världen och som korrespondent tycker jag det är oerhört viktigt att själv vara på plats och med egna ögon se vad som händer och berätta om det för tv-tittarna. Jag kämpar alltid för att försöka hitta bra berättelser som engagerar och berör, fortsätter Samir Abu Eid.

TV4Nyheternas utrikesredaktion består av några av Sveriges mest erfarna journalister, som under decennier rest världen över för att rapportera om de viktigaste händelserna i vår tid. En mycket stark utrikesbevakning har varit självklar för TV4Nyheterna sedan starten ­– och blir nu ännu viktigare:

- I tider av internationell turbulens och historiskt många konflikter är detta ett helt riktigt publicistiskt steg att ta. Mellanöstern är kanske viktigare än någonsin att bevaka och det sker bäst genom en ständig närvaro. Med Samir ombord stärker vi vår mycket erfarna utrikesredaktion ytterligare. Jag är väldigt glad idag, säger Anders Oxelström, Nyhetsbolagets chef för TV4Nyheterna och Kalla fakta.

Fakta Samir Abu Eid:

Sedan 2010 har Samir Abu Eid varit SVT:s Mellanösternkorrespondent, stationerad i Istanbul.

De senaste åren har han blivit en av Sveriges mest framträdande röster från regionen med sina reportage från Syrien och i Irak.

Under den arabiska våren var Samir Abu Eid på plats i Tunisien, Egypten, Libyen och Jemen. Han har också bevakat Israel/Palestina-konflikten och rapporterat från Turkiet, Iran, Afghanistan och Pakistan.

I år placerade sig Samir Abu Eid på Förtroendebarometerns topplista (fjärde plats) över Sveriges mest uppskattade journalister.

2013 fick han Advokatsamfundets journalistpris.

Samir Abu Eid är 41 år, gift och har tre barn.

Han är uppvuxen i Södertälje och har varit verksam som journalist i 15 år, varav 11 år på SVT.

I augusti börjar han jobba för TV4-Gruppen.

Kontakta TV4-Gruppens kommunikationschef Jennifer McShane vid intervjuförfrågningar: 0702-108115, jennifer.mcshane@tv4.se

Senast uppdaterad: 2015-05-20