2015-08-30 | Programnytt

TV4-Gruppens vinster i Kristallen 2015

Under söndagskvällens direktsända Kristallen-gala tog TV4-Gruppen hem fyra priser. Sjuans succéprogam Hela Sverige bakar vann i kategorin Årets dokusåpa, Kalla faktas granskning Slav i Sverige vann Årets granskning, David Hellenius röstades fram av tittarna i kategorin Årets manliga programledare och Idol vann pris som Årets underhållningsprogram.

– Vi gläds verkligen åt priserna och jag är så otroligt stolt över bredden och kvalitén i vårt programutbud. Vi fortsätter att skapa program som samlar och engagerar Sverige, säger Åsa Sjöberg, innehållsdirektör TV4-Gruppen.

TV4-Gruppen vann i flera av de tyngsta kategorierna i årets upplaga av Kristallen. Förutom vinnare i kategorierna Årets granskning och Årets dokusåpa, vann Idol pris som Årets underhållningsprogram för andra gången och David Hellenius vann för fjärde gången det prestigefyllda priset Årets manliga programledare som tittarna röstade fram. Totalt tog TV4-Gruppen hem fyra priser, varav ett röstades fram av tittarna.

Om Kristallen:
Stiftelsen Det svenska tevepriset grundades 2005 av SVT, TV3, TV4, Kanal 5, UR och Sveriges tv-producenter. Stiftelsen belönar det bästa inom svensk television med priset Kristallen. De svenska tv-kanalerna turas om att arrangera galan och prisutdelningen. Senast TV4 höll i stafettpinnen var 2014.

Senast uppdaterad: 2015-08-30