2015-06-01 | Företagsnytt

TV4 och MittMedia i redaktionellt samarbete i Dalarna

TV4 och MittMedia inleder ett lokalt redaktionellt samarbete. Efter sommaren flyttar TV4Nyheternas riksreportrar i Dalarna till MittMedias/Dalarnas Tidningars redaktion i Falun. Samarbetet stärker de båda redaktionernas kompetenser och möjliggör också gemensamma redaktionella samarbeten inom till exempel undersökande journalistik, eller nya digitala format.

- Den här typen av samarbeten mellan oberoende mediehus, där innehåll på användarnas villkor är i fokus, anser jag betyder mycket för den fortsatta utvecklingen av journalistiken ute i landet, säger AnnaKarin Lith, redaktionell chef MittMedia.

- MittMedia tror på samarbeten i och utanför branschen och det känns roligt att gå in i det här projektet med TV4. Vi har kunskap och förankring lokalt och står i en digital satsning med mycket rörlig bild. TV4 har tv-kunskaper där vi kan lära och muskler vad gäller rikspublik kring gemensamma granskningar eller reportage.

MittMedia har genom sina titlar och närvaro en stark ställning inom den lokala och regionala journalistiken. TV4 slutade med lokala nyheter för en lokal publik för drygt ett år sedan. 25 riksreportrar på 10 orter runtom i landet fick därefter uppdraget att rapporterna direkt för riksnyheterna. Andelen lokala nyheter och skildringar från hela landet har sedan dess ökat i rikssändningarna.

- Vi märker att våra tittare uppskattar rapporter från norr till söder, oavsett var de själva bor. Vi vill gärna utforska nya sätt att rapportera från hela landet, och samarbetet med MittMedia känns som en intressant möjlighet. Faller det väl ut kan vi tänka oss fler lokala samarbeten av olika slag, säger Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle för TV4-Gruppen.

TV4Nyheternas och Dalarnas Tidningars redaktioner är fortsatt fristående, och arbetsleds av respektive nyhetsledning. Samarbetet är uteslutande redaktionellt och inleds efter sommaren 2015. TV4Nyheterna söker nu två nya medarbetare som kommer att sitta tillsammans med den starka redaktionen på Dalarnas Tidningar.

För frågor till AnnaKarin Lith, Viveka Hansson, Anders Oxelström (chef för TV4Nyheterna och Kalla fakta) eller Carl-Johan Bergman (chefredaktör Dalarnas Tidningar), se presskontakt nedan.

Senast uppdaterad: 2015-06-01