2016-10-04 | Programnytt

Lilla Nymoji – TV4:s nya digitala stjärna

Kim Kardashian, Charlie Sheen och Justin Bieber har redan gjort det. Idag lanserade Nyhetsmorgon sin lurvigaste profil, Lilla Nymo, som det digitala stickerspaketet ”Lilla Nymoji”. Dawg, Twerk och Dab är några av de hundstickers som visades upp i rutan.

- Lilla Nymoji är en kul liten digital blinkning till vår yngre målgrupp. Dessutom känns det spännande att Nyhetsmorgon är först ut att lansera den här typen av svenskt digitalt innehåll, säger Tilde de Paula.

Det senaste året har det talats en hel del om ”dark social media” där diskussionen gått ut på att lyfta faktumet att yngre användare flyr publika sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter - och istället föredrar att kommunicera mer via privata meddelandeappar som Snapchat och Messenger. Det här har de amerikanska superstjärnorna Kim Kardashian, Charlie Sheen och Justin Bieber tagit fasta på genom att lansera sig själva som emojis och stickers på de privata plattformarna för att på så sätt kommunicera med sina yngre användare.

Nu har turen kommit till Nyhetsmorgonprofilen med högst svansföring, nämligen Lilla Nymo. Eter att ha gjort succé i rutan tassar hon vidare ut i den digitala världen i form av 24 stickers i iOS Messengerapp. Det gör TV4 och Bonnier Broadcasting till det första mediehuset i Sverige att satsa på den här typen av digitalt innehåll.

- Innovation måste ske både i det stora och det lilla. Just nu sänder vi till exempel det första svenska virtual reality-formatet Veckans 360 samtidigt som vi gör kraftfulla förbättringar av både TV4 Play och C More. Och Lilla Nymoji är ett skönt exempel på framgångssagan Nyhetsmorgons förmåga att hela tiden utvecklas och testa nya saker, säger Casten Almqvist, vd för TV4 och Bonnier Broadcasting.

Fakta:
Lilla Nymoji finns tillgängligt via iOS messenger från och med nu i iMessage Store och via App Store för användare med iOS 10 installerat.

Initiativet till Lilla Nymoji kommer från ett löpande innovationsarbete inom Bonnier. Under processen fastställdes bland annat att Nyhetsmorgon är extra relevanta bland unga tjejer 16-26 år – användare som är specifikt stora på ”dark social media”. Kreatörsduon Oscar Sivertzen och Catherina Barnard har drivit arbetet på TV4 där sedan designbyrån Bold och illustratörerna Fellow Designers har designat stickerspaketet.

Senast uppdaterad: 2016-10-04