2016-02-24 | Företagsnytt

Amnet först ut att testa programmatiska köp i TV4 Play

Snart lanseras Bonniers programmatiska erbjudande, där annonsörer kan köpa hela Woo:s videoannonslager.

TV4-Gruppen har tidigare aviserat lansering av Bonniers programmatiska erbjudande under andra kvartalet i år. Nu har tekniken börjat sättas upp och testas av olika köparplattformar (DSP:er/Demand Side Platform).

Det kommer vara en Private Market Place-lösning (PMP) där avtalskunder erbjuds tillgång till hela Woo:s högkvalitativa innehåll, med första prioritering och utvalda premiumplaceringar. Woo är Bonnierbolagens samlade videoannonserbjudande, och i nuläget ingår hela TV4 Plays, Expressen TV:s, DN TV:s och DI Plays online video-lager.

Under februari och mars är flera tester redan inbokade, med Amnet, Starcom och Scream. Först ut med en testkampanj är Amnet, som tidigt visade intresse för ett flertal av deras största kunder.

- Det är väldigt roligt att vara först ut med att köpa programmatiskt av TV4-Gruppen, då TV4 är en viktig partner för oss på Dentsu Aegis Network. Nu när TV4 Play är med kan vi köpa räckvidd instream på riktigt och Ving är först ut, säger Annie Milesson, Commercial Manager på Amnet.

Enligt Vings marknadschef Claes Pellvik är Vings fokus att inspirera kunderna till tänkbara resmål, och därav är videoinvesteringarna viktiga. Att köpa det programmatiskt innebär en bättre kontroll och därmed en bättre upplevelse för målgruppen.

TV4 Play är i dag störst bland samtliga svenska kommersiella videoaktörer, och passerade Aftonbladet TV i veckoräckvidd under fjärde kvartalet 2015. Starkt bidragande orsaker till den dramatiska ökningen i räckvidd och konsumtion under 2015 var satsningen på lokalt producerat innehåll, och på att kontinuerligt förbättra användarupplevelsen. Och TV4-Gruppen räknar med en fortsatt hög tillväxt under 2016.

- Mycket tack vare Woo såg vi under 2015 en tillväxt på 400 procent digitalt på den lokala marknaden. Nu tar vi nästa steg i vårt produkterbjudande. Den kommersiella exponeringen och produkten du som kund kan köpa är densamma oavsett köpförfarande, men hantering och transaktion sker på olika sätt. Genom vårt programmatiska erbjudande och Woo Manager bygger vi ett mycket starkt automatiserat erbjudande för framtiden som är anpassat för både mediebyråer, direktköpande kunder och specialiserade digitalbyråer, säger Mikael Ekelöf, tf digital affärschef och affärstödschef TV4-Gruppen.

Senast uppdaterad: 2016-02-24