2016-03-07 | Programnytt

Är du TV4-Gruppens sommarhallåa 2016?

Har du alltid drömt om att synas i rutan, är du en riktig supertalang? Sök Sveriges mest spännande sommarjobb! För fjärde året i rad söker TV4-Gruppen en hallåa som under sommaren får en unik chans att ta sig an ansvaret för Sveriges kanske mest publika och roliga sommarjobb. Ta chansen och skicka in din ansökan mellan den 7 och 21 mars.

Intresset och antalet sökande var stort. Slutligen gick chansen till 22-åriga Gustav Svenungsson.– Det känns helt overkligt att det var just jag bland så många duktiga sökande som fick äran att bli 2015 års sommarhallåa, och jättekul att jag fått fortsätta utvecklas på TV4 – jag kan verkligen rekommendera alla att söka, säger Gustav Svenungsson.

Under sommarmånaderna fick Gustav testa på livet som TV4-hallåa såväl på plats i TV4-huset som livehallåa i direktsändning från Sommarkrysset på Gröna Lund. Gustav arbetar sen sommaren 2015 extra som hallåa i TV4. TV4-Gruppens allra första sommarhallåa var Emilia Ödling. Hon har arbetat på TV4 sen 2013 och är numera känd som Sjuans bildhallåa.

- Det känns såklart väldigt kul och häftigt att få kicka igång jakten på årets sommarhallåa, för fjärde året i rad! Det finns många talangfulla människor i det här landet och vi ser fram emot möjligheten att upptäcka dem. Så nu hoppas vi att de tar chansen och söker till TV4 för att bli hela Sveriges sommarhallåa, säger Nickoletta Jordö, chef för programpresentationen på TV4-Gruppen.

Så här går sökprocessen till:
Intresserade söker HÄR. Där laddar sökande upp sitt CV tillsammans med ett filmklipp med ett eget hallå på max 30 sekunder. Ansökningstiden löper från 7 mars till och med 21 mars. Åldersgränsen är 20 år.

Fakta Emilia Ödling och Gustav Svenungsson:
Emilia Ödling, 29 år, från Sundsvall, är utbildad musikalartist och har de senaste åren medverkat i flertalet musikaler bland annat i Dirty Dancing på Chinateatern där hon spelade huvudrollen Frances ”Baby” Houseman.

Gustav Svenungsson är 22 år och kommer ursprungligen från Borås. Han har bor nu i Växjö där han studerar medie- och kommunikationsvetenskap. Vid sidan om studierna driver han tillsammans med några vänner en egen teater i Borås som heter Dramafabriken.

Kuriosa om hallåt:
Det första hallåt i Sverige startade på 1950-talet.

Uttrycket "hallåa" eller "hallåman" kommer från tiden före tv då man i radion vid dagens sändningsstart behövde anropa övriga landet och gjorde detta med ett "hallå, hallå”.
TV4-Gruppen är i dag Sveriges enda kanalhus med programpresentatörer i bild.

Flera kända tv-profiler har startat sin programledarbana i TV4-hallåt. Agneta Sjödin och Rickard Sjöberg är bara några av alla folkkära personligheter som guidat tittarna från hallå-studion på Gärdet i Stockholm.

Instagram: @tv4huset

Senast uppdaterad: 2016-03-07