2016-03-30 | Programnytt

De skapar magiska tårtor i Det stora tårtslaget

Den 7 april blir det massvis av sockerblommor, penslar, och guldspray i rutan. I Sjuans nya program Det stora tårtslaget är det svårt att inte bli imponerad och inspirerad av vad deltagarna kan skapa med hjälp av bara sockerpasta och fantasi. Programledare är Marie Serneholt och i expertjuryn sitter Mattias Ljungberg och Annette Hörnfeldt. Tillsammans följer de åtta tårtkonstnärer som tar sig an utmanande tävlingar i avancerad tårtdesign.

I Det stora tårtslaget utmanas åtta deltagare, med ett brinnande intresse för tårtkonst, i olika tävlingar som sätter deras kunskaper på prov. Det blir en kamp mot klockan när de under tidspress ska skapa tårtor som minst sagt är något utöver det vanliga. I expertjuryn sitter Mattias Ljungberg, prisbelönt konditor som driver konditoriet Tösses och Annette Ljungberg, sockerkonstnär som var delaktig i att ta tårtkonsten till Sverige och idag håller utbildningar i tårtkonst. Dessutom får deltagarna besök av gästdomarna, Carolina Gynning, Ebba Kleberg von Sydow och Tom Sjöstedt. Programmet har premiär den 7 april klockan 21.00 i Sjuan.

Deltagarna är:

Ed Fajardo, 36 år, Oslo.

Ed designar tårtor på kvällstid och drömmer om en egen tårtstudio.

Linda Levin, 28 år, Anneberg.
Linda designar tårtor i sin hemmastudio och hennes specialitet är våningstårtor.

Johanna Viberg, 33 år, Umeå.
Johanna driver bloggen och företaget Johannas Tårtor. Figurskulptering är hennes specialitet.

Lisa Lundqvist, 38 år, Linköping.
Lisa driver bloggen Sockerrus och är expert på sockerblommor och textur.

Jörgen Brunberg, 38 år, Heby.
Jörgen arbetar som mekaniker och älskar att göra tårtor speciellt sockerblommor.

Gunilla Wall, 43 år, Kristinehamn.
Gunilla är tårtkonstnär och chokladtillverkare och driver Sockerslottet i Kristinehamn ihop med sin man. Hennes specialitet är kristyr.

Mia Häggblad, 46 år, Hjärnarp.
Mia sadlade om från tågvärd till tårtdesigner. Nu jobbar hon med tårtor och håller kurser i tårtdesign.

Micaela Johansson, 31 år, Vallentuna.
Micaela älskar fantasy och skulptering. Hennes specialitet är naturtrogna och detaljerade 3Dtårtor.

Mer om tävlingen:
I varje avsnitt presenteras ett tema som deltagarna ska tolka, det kan exempelvis vara en tårta som föreställer ett klädesplagg eller en maträtt. Det blir en spännande och visuell tävling där deltagarna blir bedömda på kreativitet, smak och teknisk skicklighet. Det blir även en teknisk utmaning i varje program som handlar om tårtdekoration. I Det stora tårtslaget är minsta lilla detalj av allra största vikt. Varje vecka får en tårtkonstnär lämna programmet och tillslut återstår en lycklig vinnare.

Gruppbild, från vänster: Lisa Lundqvist, Ed Fajardo, Gunilla Wall, Jörgen Brunberg, Linda Levin, Micaela Johansson, Johanna Viberg, Mia Häggblad.

Det stora tårtslaget sänds i sex episoder och en masterclass.

Senast uppdaterad: 2016-03-30