2016-02-17 | Företagsnytt

Fyrtio säljtjänster försvinner när TV4-Gruppen effektiviserar säljorganisationen

 

TV4-Gruppens försäljningsorganisation fortsätter utvecklingsarbetet för att bättre möta kundernas behov där de är som störst. I dag presenteras en omorganisation kopplad till utvecklingen att allt fler av de lokala medieköpen sker centralt. Som en konsekvens försvinner ett 40-tal säljtjänster och ett antal försäljningskontor avvecklas. Med säljare på tretton orter fortsätter TV4-Gruppens säljstyrka att träffa kunder över hela landet och sälja alla TV4-Gruppens annonsprodukter, inklusive den lokala. Samtidigt skapas ett nytt säljteam i Sundsvall med dedikerat fokus på mindre och medelstora kunders specifika behov.

 

 

De lokala tv-investeringarna har under flera år förflyttats mot att i allt högre utsträckning hanteras på nationella eller regionala huvudkontor. Redan i dag sker drygt sjuttio procent av de lokala annonsköpen hos TV4-Gruppen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Samtidigt har säljstyrkan i stor utsträckning legat kvar lokalt. För att bättre kunna möta kundernas behov och bli en ännu starkare strategisk partner omorganiserar TV4-Gruppen nu försäljningsorganisationen. I samband med det stängs ett antal försäljningskontor, och ett 40-tal säljtjänster försvinner. Inga redaktionella tjänster berörs.

- Annonsmarknaden förändras i snabb takt och vårt uppdrag är att ha örat mot rälsen för att förstå hur vi levererar mest värde – i allt från strategisk rådgivning och partnerskap till lokala annonsinvesteringar och automatiserade köp via videoannonsplattformen Woo. Den här förändringen ska ses i skenet av det, säger TV4-Gruppens försäljningsdirektör Malin Häger.

Omorganisationen innebär ingen förändring av det lokala annonserbjudandet, som fortsätter att vara det starkaste lokala tv-erbjudandet över 30 områden runtom i landet, och som sedan förra året också består av en kraftfull digital lokal paketering. Däremot kommer de säljare som möter kunder över hela landet framöver att täcka större geografiska områden. TV4-Gruppen kommer att ha säljare på 13 orter, från Luleå i norr till Malmö i söder, och ha försäljningskontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Halmstad och Karlstad. Men också ett nytt kontor i Sundsvall.

- Våra lokala säljare har gjort ett fantastiskt jobb genom åren, men faktum är att i dag står 1 300 kunder runtom i landet tillsammans för knappt en procent av vår omsättning, och dem vill vi arbeta med på ett annat sätt framöver. Därför bygger vi nu upp ett helt nytt säljteam i Sundsvall med fullt fokus på mindre och medelstora kunders behov, säger Malin Häger.

I Sundsvall finns redan TV4-Gruppens reklamplanering och backoffice. Med 5-7 nya säljtjänster kommer bemanningen på orten att vara omkring 50 personer.

De fackliga förhandlingarna är avslutade. Förändringen ska vara genomförd till den 1 april.

 

Senast uppdaterad: 2016-02-17