2016-01-26 | Programnytt

Här är nya Idoljuryn

Hitmakaren Fredrik Kempe, internationella PR-esset Nikki Amini och stjärnproducenten Quincy Delight Jones III är Idols nya jury. Tillsammans ska de hitta framtidens stjärnor och redan den 5 mars beger de sig ut på Idols auditionturné, där första stoppet är Malmö.

– Det har varit en lång process där vi sökt efter en jury som kompletterar varandra och som har den bakgrund inom musikindustrin som krävs för att kunna hitta nästa stjärna. Fredrik, Quincy och Nikki är mer än vad vi kunnat önska! De sitter på spetskompetens inom sina områden och tillsammans har de vad som krävs för att kunna upptäcka framtida idoler. Nu är det dags att skriva ny Idolhistoria! säger Clara Ytterborn, exekutiv producent Idol.

Med sin kompetens, erfarenhet, bredd och passion och sina goda insikter om den nya musikmarknaden ska juryn ge sig ut för att möta drömmande, krävande, unika, talangfulla och fantastiska sökanden i hopp om att hitta nästa stora stjärna.

Mer om nya Idoljuryn:

Fredrik Kempe, 43 år, Stockholm, artist, producent och låtskrivare.
Att få vara en del i ett så stort sammanhang som Idol där allting går ut på att hitta nya talanger känns fantastiskt och oerhört inspirerande. Jag vill uppmana alla som funderar på att söka att inte vänta, ta chansen att söka nu! säger Fredrik Kempe.

Artisten, producenten och låtskrivaren Fredrik Kempe är ständigt aktuell i den svenska musikvärlden både som låtskrivare och som artistscout. Under de senaste åren har han ägnat sig åt att upptäcka och bygga nya artister samt att arbeta med och utveckla redan etablerade artister. Fredrik har bland annat upptäckt Eric Saade, Linus Svenning och Anton Ewald samt lanserat popkarriärer för bland andra Malena Ernman och Måns Zelmerlöw. Han har skrivit flera framgångsrika hitlåtar så som Cara Mia (Måns Zelmerlöw), Manboy (Eric Saade) och Moving On (Sarah Dawn Finer). Idag arbetar Fredrik främst inom popgenren men han har även goda kunskaper inom opera, schlager, klassiskt och musikal. Sedan 2007 har Fredrik haft med bidrag i Melodifestivalen varje år, varav totalt fyra vinster.

Nikki Amini, 31 år, London, International Marketing Manager på Universal Music i London.
– Det känns väldigt kul och spännande att få vara med om den här idolresan. Jag ser fram emot att tillsammans med mina jurykollegor och svenska folket hitta nästa popstjärna! säger Nikki Amini.

Nikki Amini har arbetat i musikbranschen i åtta år. Hon startade sin karriär på skivbolaget Warner Music där hon jobbade med marknadsföring och PR. Idag arbetar hon som International Marketing Manager på Universal Musics huvudkontor i London. Hennes spetskompetens är global marknadsföring och PR inom musikindustrin och hon vet vad som krävs för att skapa en långvarig artistkarriär. Nikki har arbetat med några av världens största artister som Rihanna, Justin Bieber, Avicii, One Republic, Taylor Swift, Lana Del Rey, Lady Gaga med flera. Nikki är en av ytterst få personer inom den svenska musikindustrin som har jobbat internationellt och har ett globalt perspektiv.

Quincy Delight Jones III, 46 år, Los Angeles, musikproducent.
– Sverige har alltid legat mig varmt om hjärtat så detta är verkligen en dröm som blir sann. Jag har varit borta från Sverige länge och att nu få den här möjligheten att representera Idol och Sverige känns oerhört stort för mig, säger Quincy Jones III (QD3).

Musikproducenten Quincy Delight Jones III startade sin karriär i Sverige som 16-åring då han upptäcktes som breakdansare och spelade en av huvudrollerna i kultfilmen Stockholmsnatt. Han var även med och skrev och producerade musiken i filmen som gav honom hans första guldskiva. Vid 17-års ålder flyttade han till USA och började arbeta med de första artisterna på Def Jam, ett amerikanskt skivbolag som spelat en viktig roll för den tidiga amerikanska hiphopens framväxt. Han har arbetat med artister som LL Cool J, Mariah Carey, 50 cent, Tupac, Kanye West, Jay Z, Robyn, Lil Wayne, Lionel Richie, Prince, Dr Dre, Queen Latifah, Infinite Mass med flera. Quincy har även producerat musiken till tv-serien Fresh Prince in Bel Air. Idag bor Quincy i Los Angeles där han arbetar som låtskrivare och producent bland annat genom sitt egna bolag QD3 Entertainment som också producerar musikdokumentärer. Hans bolag var ett av de första som använde sig av marknadsföring i sociala medier och han är väldigt intresserad av teknik. Quincy är son till den legendariska producenten Quincy Jones som bland annat producerade Michael Jacksons Thriller, världens mest sålda album.

Den 5 mars startar Idols auditionturné i Malmö följt av Östersund, Göteborg, Skövde och Stockholm.

Auditionstäder och datum 2016:
5 mars – Malmö, Glasklart.
18 mars – Östersund, Storsjöteatern.
26 mars – Göteborg, Eriksbergshallen.
2 april – Skövde, Kulturhuset.
9 april – Stockholm, plats meddelas senare.

Alla som fyllt 16 år senast den 1 september i år är välkomna att söka.
Samtliga sökande måste visa ID vid registrering.

Mer info om auditionturnén och sökprocessen finns på www.tv4.se/idol

Mer om Idol:
Idol 2016 blir programmets tolfte säsong. Förra säsongen blev en succé och finalen gick till historien när tre idoler möttes i finalen i Globen. Många stjärnor har upptäckts genom åren och 2015 vann Idol en kristall för årets bästa underhållningsprogram.

Facebook:https://www.facebook.com/tv4idol
Twitter: https://twitter.com/tv4idol