2016-06-10 | Programnytt

Jävla klåpare! i TV12

Inspelningen av TV12:s första egenproducerade humorsatsning pågår just nu för fullt. Jävla klåpare! sänds i tio avsnitt under hösten 2016 och är en skruvad humorserie om hantverkarkulturen och renoveringshetsen i Sverige. I huvudrollerna syns Måns Nathanaelson, Liv Mjönes, Anastasios Soulis och Leif Andrée.

- Byggbranschen känns som en grymt rolig arena att bygga en humorserie på. Dels har de flesta ett förhållande till hantverkare och dessutom är de en av få yrkesgrupper som får full tillgång till våra hem. Vi lever ju i en tid där bostaden betyder så mycket och hela tiden ska utvecklas, men som en snickare sa till mig, "Det kan ju också gå rätt fort att förstöra folks drömmar". Så jag hoppas att ”Jävla Klåpare!” kommer att bjuda på dråplig och träffande igenkänningshumor, säger Måns Nathanaelson, som också är en av seriens upphovsmän.

Snickaren Dane (Måns Nathanaelson) och hans lärling Marre (Anastasios Soulis) trivs med hantverkarjobbet. Att komma hem strax efter lunch varje dag, bara jobba med ”okomplicerade grabbar” och obemärkt kunna fuska med arbetstiderna. Men när byggchefen Roland (Leif Andrée) talar om att företaget behöver moderniseras, bli mer transparent och effektivt blir situationen minst sagt obekväm. Roland har dessutom nu anställt målaren Weronica (Liv Mjönes), en tuff kvinna med hög arbetsmoral, som Dane och Marre nu måste jobba tillsammans med.

Tittarna får följa Dane, Marre och Weronica på många märkliga uppdrag när de möter kunder som är allt från krävande hemmasnickare till par som egentligen försöker renovera sitt förhållande…

Författare till serien är Andreas Tottie, Stefan Wiik, Daniel Ottosson, Måns Nathanaelson och Erik McAllister. Seriens producent är Svante Kettner och för regi står Daniel Ottosson.

I övriga roller möter vi bland andra Eva Röse, Rolf Skoglund, Hasse Aro, Karin Mannerstål, Göran Gillinger, Jesper Salen, Johan Rödin, Annie Lundin, Carolin Björnerhag, Veronica Kurba och Martin Timell.

Senast uppdaterad: 2016-06-10