2016-03-31 | Företagsnytt

Köket blir en del av Nyhetsmorgon

TV4-Gruppen utökar matekosystemet Köket med matlagnings- och bakningsprogram. I de nya programmen Kökets middag och Kökets baktips bjuder några av Sveriges tyngsta matprofiler och konditorer publiken på lustfyllda och enkla vardagsrecept. Programmen blir en stående programpunkt i samband med Nyhetsmorgon och där kommer namn som Tommy Myllymäki, Paolo Roberto, Siri Barje och Roy Fares inspirera och underlätta vardagspusslet runt mat och måltider.
- Jag brinner verkligen för att hjälpa folk att laga en god och enkel mat. Det är kring middagsbordet man blir en familj, säger Paolo Roberto.

Hela 80 procent av Sveriges vuxna befolkning uppger att de är intresserade av matlagning. Samtidigt upplever många en stress i vardagen när det kommer till matlagning och 7 av 10 svenskar har inte bestämt vad de ska äta till middag samma dag. Det här har TV4-Gruppen valt att ta sikte på med köket.se, en sajt som samlar mängder av tips och recept från kända kockar. Satsningen är redan utnämnd till årets matsajt av Internetworld och nu utökas matekosystemet med matlagnings- och bakningsprogram.

- Det blir ett kretslopp mellan sajt och program för att förmedla tips och recept på ett enkelt och smidigt sätt till våra användare. Vi vill att de ska kunna gå från inspiration till handling på ett enkelt och lustfyllt sätt, oavsett tid och plattform, säger Camilla Everberg, affärsområdeschef mat, TV4-Gruppen.

Som komplement till programmen lägger köket. se och Kökets sociala medier upp ”se & gör-filmer” med fördjupningar och tips från programmen och kockarna, allt för att på ett lättillgängligt sätt ge användarna vad de vill ha.

Kökets middag sänds måndag till fredag med premiär fredag den 1 april. Kökets baktips sänds lördagar med premiär den 2 april. Båda programmen sänds året runt.

Senast uppdaterad: 2016-03-31