2016-05-19 | Programnytt

Pär Lernström leder TV4:s första virtual reality-format – Veckans 360

TV4 var först ut av de svenska mediehusen att testa 360 - och utvecklar nu sin satsning på virtual reality. I det nya programmet Veckans 360 tar TV4 ett stort steg i utvecklingen av rörlig bild och gör Sveriges första riktiga programformat med tekniken. Programmet som leds av Pär Lernström går ut på att testa de mest hisnande upplevelserna. Tittarna kan sen ta del av dem i mobil, VR-headset, tablet eller dator.

-  Det känns såklart mäktigt att göra ett tv-format på det här sättet eftersom det öppnar upp helt nya möjligheter för själva användarupplevelsen och berättandet. Vi skriver en liten bit tv-historia, säger Pär Lernström.

Pär Lernström bjuder i varje avsnitt in gäster och tillsammans testar de roliga och svindlande upplevelser såsom att hoppa fallskärm, flyga skärmflyg, åka ribbåt, möta tigrar och köra formel 1-bil. Han testar även upplevelser som är läskiga på ett annat sätt. Till exempel att mer eller mindre frivilligt framföra stand up inför en stor publik.

-  Det kommer bli så maxat! Min förhoppning är att de som tittar känner att den hoppar fallskärm tillsammans med mig. Jag är ju livrädd för höjder, så förhoppningsvis blir det också många skratt, säger Pär Lernström.

Virtual reality-teknik ger användarna möjlighet att konsumera rörlig bild i 360-grader, i en sfär, där alla kameravinklar sammanfogas.

- Virtual reality ger en annan upplevelse än traditionell rörlig bild och vi vill ta med användarna på den här resan. 2016 spås bli ett genombrottsår för VR och Veckans 360 är ett viktigt nästa steg i vår VR-strategi. Det ska bli fantastiskt spännande att se hur vi med den här tekniken även i framtiden kan skapa den bästa tv-underhållningen, säger Per Åström, innovationschef.

TV4 var först ut av de svenska mediehusen med att använda sig av virtual reality-tekniken, bland annat kring programformat som Idol, Så mycket bättre och sändningar från Stockholm Open. Men också i reportageform för TV4Nyheterna, när Stefan Borg skildrade valet i Burma i 360. Och nu tas alltså ett nytt kliv - ett helt eget format.

Veckans 360 produceras av ENT och Pär Lernströms produktionsbolag Oh-deer och sänds i höst på de TV4-plattformar som stöder 360-funktionalitet.

Senast uppdaterad: 2016-05-19