2016-11-21 | Programnytt

Partiledardueller hos Jenny Strömstedt

Två dueller – öga mot öga. Nu bjuder TV4 in till dueller mellan Sveriges partiledare i ett helt nytt format. Debatterna ska ge tittarna en tydlig bild av varje partis grundläggande ideologiska värderingar och ståndpunkter. Halvtid – partiledardueller sänds i TV4 och TV4 Play två torsdagskvällar i följd, 24 november och 1 december, med statsministerduellen mellan Stefan Löfven (S) och utmanaren Anna Kinberg Batra (M) som en av höjdpunkterna.

Samtliga partiledare har tackat ja till att medverka i Halvtid – partiledardueller. Opinionsläget visar att det just nu är jämnt mellan blocken och de två ledande partierna, Socialdemokraterna och Moderaterna, är i stort sett jämbördiga.

– Jag är glad över att vi kan ge våra tittare en fördjupad analys över var Sverige befinner sig nu, mitt i mandatperioden. Dueller är en enklare och tydligare form för att visa på skiljelinjerna mellan de olika politiska alternativen, säger Jenny Strömstedt, programledare TV4.

Duellerna är uppdelade i två program, där varje program har en exklusiv förlängning i TV4 Play. Sändningen startar 20.00 i TV4 och pågår där fram till 21.00. I studion befinner sig bara de duellerande partiledarna tillsammans med Jenny Strömstedt, programledare och Ann Tiberg, politisk reporter.

I den följande halvtimmen fortsätter programmet på TV4 Play i en angränsande studio i TV4-huset. Då får partiledarna recensera sig själva och sina motståndare i en mer avslappnad programform. Här håller programledare Jesper Börjesson i taktpinnen. De politiska reportrarna Anders Pihlblad och Ulf Kristofferson kommenterar och analyserar duellerna löpande och grillar partiledarna efteråt i Playsändningen.

– Vi märker ett ökat engagemang för samhällsfrågor hos våra tittare, inte minst efter USA-valet. Nu flyttar vi fokus till Sverige och ger en bild av det politiska läget här och nu, säger Mattias Hägerlund, exekutiv producent, TV4.

TV4 väljer ämnen utifrån vilka partiledare som möts. Tanken är att varje partis viktigaste ämnen ska debatteras.

Medverkande 24/11:

Anna Kinberg Batra (M) – Stefan Löfven (S)

Jonas Sjöstedt (V) – Ebba Busch Thor (KD)

Medverkande 1/12:

Annie Lööf (C) – Jimmie Åkesson (SD)

Gustav Fridolin (MP) – Jan Björklund (L)

Halvtid – partiledardueller produceras av Nyhetsbolaget.

Frågor besvaras av Mattias Hägerlund, mattias.hagerlund@tv4.se, 070-264 43 12.

Anmälan att bevaka partiledarduellerna på plats görs till: johan.forsberg@tv4.se - obligatorisk anmälan via mail senast tisdag den 22 november.

Senast uppdaterad: 2016-11-21