2016-09-29 | Programnytt

Politikerdebatt i TV4: Halvtid - partiledardueller

Två dueller, tre ämnen – öga mot öga. I höst bjuder TV4 in till dueller mellan Sveriges partiledare. Debatterna ska ge tittarna en tydlig bild av varje partis grundläggande ideologiska värderingar och ståndpunkter. Halvtid – partiledardueller sänds i TV4 och TV4 Play två torsdagskvällar i följd, 24 november och 1 december, med statsministerduellen mellan Stefan Löfven (S) och utmanaren Anna Kinberg Batra (M) som en av höjdpunkterna.

- Samtliga partiledare har tackat ja. Vi är glada över att kunna ge våra tittare en fördjupad analys över var Sverige befinner sig nu mitt i mandatperioden, säger Viveka Hansson programdirektör nyheter och samhälle TV4-Gruppen.

- Vi fick bra respons på duellerna, från såväl tittare som deltagande politiker, inför senaste valet. Dueller kan skänka en koncentration åt diskussionen som gör skiljelinjer tydliga. Vi provar nu att utveckla den formen ytterligare, säger Viveka Hansson.

Opinionsläget visar att det just nu är jämnt mellan blocken. Tre partier ligger farligt nära, eller under, fyraprocentsspärren. De två ledande partierna är i stort sett jämbördiga. Landet befinner sig i en högkonjunktur samtidigt som det finns en rad utmaningar att lösa.

- I detta intressanta läge finns all anledning att samla partiledarna för dueller. Vi märker också ett ökat intresse för samhällsfrågor hos våra tittare, säger Mattias Hägerlund, exekutiv producent.

Vem som möter vem, det vill säga vilka duellparen blir, offentliggörs dagarna innan programmen har premiär.

- Vi kommer att välja ämnen utifrån vilka partiledare som möts. Tanken är att varje partis viktigaste ämnen ska debatteras, säger Mattias Hägerlund.

Duellerna är uppdelade i två program, där varje program har en exklusiv förlängning i TV4 Play. Under den första timmen duellerar partiledarna under ledning av Jenny Strömstedt, flankerad av Ann Tiberg. Två dueller, tre ämnen – öga mot öga.

I den följande halvtimmen fortsätter programmet på TV4 Play i en angränsande studio i TV4-huset. Då får partiledarna recensera sig själva och sina motståndare i en mer avslappnad programform. Här håller Jesper Börjesson i taktpinnen. Anders Pihlblad och Ulf Kristofferson kommenterar och analyserar duellerna löpande och grillar partiledarna efteråt i Playsändningen. Här kommer också andra experter och politiska reportrar att ställa följdfrågor till partiledarna.

Halvtid – partiledardueller produceras av Nyhetsbolaget.

Presskontakt: Johan Forsberg, johan.forsberg@tv4.se, 08-459 40 00.

Frågor besvaras av Mattias Hägerlund, mattias.hagerlund@tv4.se, 070-264 43 12.

Senast uppdaterad: 2016-09-29