2016-08-17 | Företagsnytt

Sami Vikback till Bonnier Broadcasting när finska MTV sjösätter ny ledning

I dag presenterar MTV – TV4:s och C Mores finska systerbolag – sin nya ledningsgrupp. Genom flera nya roller och rekryteringar läggs de sista pusselbitarna i den nya organisation som införs inom hela Bonnier Broadcasting, och som redan genomförts i Sverige. Bland annat blir Sami Vikback chef för den finska reklam-tv-verksamheten och Johannes Leppänen chef för betal-tv.

MTV:s vd Jarkko Nordlund, som tillträdde i januari, presenterade tidigare i dag en lång rad tunga rekryteringar och nyinrättade roller för att förstärka Bonnier Broadcasting verksamhet i Finland. En av nyckelrekryteringarna är Discovery Networks Sveriges intäktsdirektör Sami Vikback, som blir chef för hela den finska reklam-tv-affären.

- Det är med stolthet vi välkomnar Sami Vikback och övriga nyrekryteringar till MTV:s ledningsgrupp och till Bonnier Broadcasting. Jag är övertygad om att vår nya organisation och vd Jarkko Nordlunds team ytterligare kommer att förstärka MTV:s unika och marknadsledande position i Finland, säger Casten Almqvist, affärsområdeschef för Bonnier Broadcasting och styrelseordförande för MTV.

Sami Vikback blir Vice President Advertising Business, och ansvarar därmed för affärsenheten reklam-tv, såväl linjärt som digitalt. Han kommer närmast från Discovery Networks Sverige, där han senast var intäktsdirektör med ansvar för reklam- och distributionsaffären. Innan dess var han också vd för SBS TV Finland, med uppdrag att vända bolaget till tillväxt på den finska marknaden.

- MTV är Finlands främsta och en av Europas äldsta tv-kanaler, med en lång tradition av att ge finska tittare högkvalitativa program inom både nyheter och underhållning.  Att få vara med på den resa som MTV nu gör, att vända affären till vinst och att accelerera den digitala transformation, känns verkligen både superspännande och utmanande, säger Sami Vikback.

Johannes Leppänen blir samtidigt Vice President Consumer Business på MTV, och därmed chef för affärsenheten betal-tv. Han var tidigare vd för Viasat i Finland och Baltikum.

Övriga nyrekryteringar till MTV:s ledning är HR-direktör Manne Tiensuu, tidigare på Nets Group och Finnair, och ekonomidirektör Marina Ruohonen, tidigare på Avarn Security/G4S och Canal Digital. I ledningsgruppen finns också marknads- och kommunikationsdirektör Jere Teutari, innehållsdirektör Marko Karvo, teknikdirektör Risto Koivula och strategidirektör Anna-Reetta Kangasmaa.

MTV:s nya organisation följer samma struktur som Bonnier Broadcastings svenska verksamhet som är uppdelad i två affärsenheter – reklam-tv (TV4) och betal-tv (C More) – och har gemensamma stabsfunktioner inom exempelvis innehåll, teknik och kommunikation. Liksom i Sverige fokuserar MTV på inhemskt innehåll i utbudet. Huvudkanalen MTV3 kommer till exempel under primetime att enbart visa finskproducerade program. Och Bonnier Broadcastings strategi att sätta teknik och användarupplevelse i centrum är av yttersta vikt även i Finland.

Senast uppdaterad: 2016-08-17