2016-06-10 | Programnytt

Superstark säsong för Biggest loser – och första kvinnliga vinnaren någonsin!

Efter en dramatisk säsong korades under gårdagskvällen vinnaren av Biggest loser 2016 i Sjuan när Sandra Wikström kammade hem den ärofyllda titeln som den första kvinnliga vinnaren i programmet någonsin i Sverige. Under säsongen har Biggest loser ökat både snittet för linjära tittarsiffror från föregående år samt uppvisar högre programandelar än någonsin i Sjuans huvudmålgrupp kvinnor 25 – 59 år. Även digitalt har programmet ökat strömstarterna med över 80 procent. 

I årets säsong av Biggest loser tävlade deltagarna i par och i hemmafinalen tog Ola Eriksson Karlsson hem vinsten då han gått ned 44,5 kilo. I den stora finalen var det sedan Sandra Wikströms vilja och kämparglöd som tog henne hela vägen i mål då hon tappat hela 46,7 kilo.

- Vilken toppensäsong! Jag är så imponerad av deltagarnas kämparinsatser. Det är också väldigt roligt att tittarna varit med oss genom hela resan och att fler hela tiden anslutit på vägen mot mål, säger Lotta Andersson, exekutiv producent.

Tydlig ökning i Sjuans huvudmålgrupp
Gårdagens finalavsnitt var säsongens mest sedda med 535 000 tittare och ett av de mest sedda avsnitten någonsin. Programmets andel var 17,8 procent med en rating på 5,1 procent i målgruppen alla 15 – 64 år. I Sjuans huvudmålgrupp kvinnor 25 – 59 år hade programmet en andel på hela 23,3 procent med rating 7,4 procent och slog samtliga konkurrenter på 21-slotten. Under säsongens gång har även andelen i just huvudmålgruppen ökat markant från tidigare år och är nu på sin högsta nivå någonsin sedan programmet började sändas i Sjuan 2013. Tittarsnittet ligger på den högsta nivån sedan starten i Sjuan 2013.

- Sjuan har haft en fantastisk tillväxt i vår och i april och maj har kanalen överträffat såväl förhoppningar som måltal och konkurrenter. Biggest loser har åter bevisat att det är ett av kanalens absolut starkaste format som gjort en av sina bästa säsonger, med urstarka tittarsiffror både linjärt och digitalt samt ett stort socialt och medialt engagemang, säger Marit Danielsson, kanalchef Sjuan.

Rekordsäsong även digitalt
Även tittandet digitalt har visat en kraftig ökning då programmet haft över 80 procent fler startade strömmar jämfört med förra säsongen. Engagemanget i sociala medier har varit väldigt högt och Play-exklusiva satsningar som Biggest loser challenge har bidragit med en hög interaktionsnivå.

- Vi har lagt stort fokus på att berätta starka historier och vi är glada att även tittarna engagerat sig i våra deltagares öden – både linjärt och i TV4 Play. Vi har valt att satsa extra på det digitala och det är kul att se att allas hårda arbete har lönat sig, säger Lotta Andersson.

Biggest loser har sänts i Sjuan på måndagar och tisdagar klockan 21.00 och årets säsong har letts av programledaren Anna Brolin.

Senast uppdaterad: 2016-06-10