2016-08-31 | Programnytt

Syrror, Gåsmamman, Per Morberg, USA-valet, Singelliv och Jävla klåpare – en fantastisk höst väntar

Sommaren i all ära men det är ju på hösten man kan ta den skärmtid man vill ha – med gott samvete. TV4, C More, TV4 Play, Sjuan och TV12 är nu ivriga att trycka på play för alla starka premiärer och säsongsstarter. Det som väntar är bland annat TV4:s nya sjukhusdramaserie Syrror, humorprogrammet Hur svårt kan det va?, Per Morbergs comeback i Sjuan med Vad blir det för mat?, den andra säsongen av C Mores succéserie Gåsmamman, Pär Lernströms virtual reality-tv i Veckans 360, en unik bevakning av USA-valet, TV12:s första exklusivt producerade humorserie Jävla klåpare och TV4 Plays oblyga Singelliv. Det är en riktigt sevärd höst som väntar.

Ett säkert tecken på att sommaren har sagt adjö är när TV4, C More, TV4 Play, Sjuan och TV12 presenterar höstens programnyheter. Bland de nya spännande premiärerna finns bland annat David Hellenius program Sveriges bästa, ett program som en gång för alla reder ut vilket som är Sveriges största sportögonblick, Sveriges bästa komiker och Sveriges bästa film mm. Vi får även lära känna några män som aldrig kommer anklagas för att tillhöra PK-eliten i livsstilsprogrammet Riktiga karlar. De här männen skrattar rått åt sallad och gym och deras livsstil har gjort dem till tickande hälsobomber – men nu ska de på kort tid träna för att genomföra ett komplett triathlon. Apropå bomber, Peter Settman gör entré i TV4! Med humorprogrammet Hur svårt kan det va? tar han hjälp av en barnpanel för att få svar och lösningar på vuxna problem. Det blir en hel del minst sagt okonventionella svar.

TV4-Gruppen och C Mores dramasatsning fortsätter och närmast att se fram emot är TV4:s sjukhusdramaserie Syrror där vi ser Celie Sparre, Marall Nasiri, Tanja Lorentzon och Jeanette Holmgren i bärande roller. Serien utspelar sig på en akutmottagning i Stockholm och livet på sjukhuset kantas av dramatik, spänning och romantik när sjuksköterskorna tillsammans med kollegor tampas med tuffa fall och trassliga privatliv. Även Alexandra Rapaport har det fortsatt trassligt i succéserien Gåsmamman på C More, som återkommer med en efterlängtad andra säsong. I slutet av året visar även C More Colin Nutleys nya dramaserie Saknad med Helena Bergström i huvudrollen. TV12 bryter ny mark med sin första egna humorserie Jävla klåpare med Måns Nathanaelson och Leif Andrée i två av rollerna. I Jävla klåpare följer vi en byggfirma som garanterat inte skulle klara en granskning av TV4:s prisade samhällsprogram Kalla fakta, som är tillbaka med en ny säsong under ledning av Nicke Nordmark. På tal om samhällsfrågor, en hel värld ser spänt fram emot det kommande valet i USA. TV4 och TV4 Play bjuder i programmet USA Val 2016 på en unik maratonsändning i 30 timmar mellan den 8:e och 9:e november. Rolf Porseryd, Elisabet Frerot, Samir Abu Eid, Jenny Strömstedt och Ann Tiberg är på plats i olika delar av USA. Jesper Börjesson, Tilde de Paula Eby, Anna Lindmarker, Thomas Ritter och Marcus Oscarsson med flera – plus mängder av initierade gäster – håller tittarna uppdaterade från studion hemma i Sverige.

I reality-genren stoltserar Sjuan med en nya säsong av Bachelor – när leken blev allvar. Bachelorn i år heter Sebastian Ljungberg och han har det hett på alla sätt med 20 kvinnor på en ö i Västindien. TV4 Play bjuder i höst på en ny säsong av Unga föräldrar och redan nu finns spinnoff-serien Linn och Tompa på charter att bevittna. Singelliv är en ny serie på TV4 Play, där man följer sex singlar från olika delar av Sverige. Det är lätt att dejta idag men är det svårare att träffa den rätta? I höst kommer det också digitala förlängningar på några av TV4-Grupppens mest älskade program, bland andra Bonde söker fru. Förutom de fyra bönderna som följs linjärt kommer fem bönder att synas i en TV4 Play-exklusiv produktion där vi avskalat får följa med i deras vardag, och jakt på kärlek. Förutom att Hela Sverige bakar flyttar från Sjuan till TV4 så är det nytt att operasångaren och Årets kändis-hemmabagare 2015 Rickard Söderberg får helt egna webbisoder i Se och gör på TV4 Play, som visas direkt efter att Hela Sverige bakar har sänts i TV4.

De Vet Du är killarna med över 30-miljoner visningar på Youtube. Med start i oktober på TV4 Play får vi i De Vet Du – Livet följa gänget i deras galna vardag. Speaking of galet, Christoffer Nordenrot från megahiten Vaskduellen, ett av de mest tittade videoklippen på Youtube 2015 är aktuell med en ny flippad serie på Youtube. Den heter Män-i-skor, och handlar om två killar som provar skor och avhandlar ämnen som flyktingkrisen och kungahuset. Den rutinerade programledaren Pär Lernström tar ett stort steg i utvecklingen av rörlig bild när han gör Sveriges första riktiga programformat med virtual reality-teknik. Programmet heter Veckans 360 och sänds även det på TV4:s Youtube-kanal.

De Vet Du – LivetMän-i-skor och Veckans 360 är alla format från ENT, TV4:s kreativa nätverk. Och där händer det, förutom det redan nämnda, en massa nytt och skoj i höst; den uppmärksammade Liam Pitts som fortsätter sin resa på Youtube-himlen, men är också aktuell i Pranks i TV4 Play. Den populära duon Språk för alla gör inte bara humor på Instagram utan fortsätter också att leverera Nyheter för alla på Youtube. I livsstilsegmentet fortsätter bland annat tränings- och livsstilsprofilen Alexandra Bring att göra inspirerande träningsvideos på Youtube, och mer material blir det också från gamingprofilerna Tejbz och Melika Zakariae. För mer talang och information besök: www.entnetworks.se.

Det är lätt att bara fokusera på allt nytt men självklart visas nya säsonger av efterlängtade tittarfavoriter som Så mycket bättre, Kockarnas kamp, Bytt är bytt, Bonde söker fru, I huvudet på Gunde Svan och Sverigequizen. Tilde de Paula Eby tar alltså deg och formar och ser till att Hela Sverige bakar i TV4 framöver. Och någon som både kan baka och laga mat är Leila Lindholm och hon är tillbaka i Sjuan med sitt nya program Leilas supermat. Den bufflige charmören Per Morberg är även han tillbaka i köket med Vad blir det för mat?  Program som inte är buffliga men dock väldigt stabila, uppskattade och med fingret på samtiden är TV4Nyheterna, Nyhetsmorgon och Malou efter tio.

Men finns det ingen sport? Klart det gör. En masse! Och framför allt de högsta ligorna i svensk sport. C More visar Allsvenskan och Superettan i fotboll och SHL och Hockeyallsvenskan ishockey. C More Golf är den första renodlade golfkanalen med svenskt fokus. Stommen i kanalen är världens främsta golftour med dom största stjärnorna - PGA-touren Även TV12 bjuder på en sportig höst med bland annat inomhus-VM simning, innebandy-VM (herrar) och jullovets högtidsstund för alla hockeyälskare: junior-VM (herrar).

Filmälskarna går såklart inte heller lottlösa, eftersom C More bjuder på en sedvanligt tung filmhöst med en mängd svenska och utländska premiärer.

Så där ja, då borde även den mest inbitna hösthataren dansa över vad som väntar.

För mer information:
www.screening2016.tumblr.com
Lösenord: screenings
Tumblr-sajten är optimerad för Firefox och Internet Explorer på PC samt Chrome, Firefox och Safari på Mac.

Välkommen till en makalös säsong med TV4, C More, TV4 Play, Sjuan och TV12.

Senast uppdaterad: 2016-08-31