2016-05-19 | Programnytt

TV4 Play och ENT gör festival-TV med digitala stjärnor

Hur förbereder man sig egentligen för att åka på festival? I Vägen till Bråvalla får vi möta sex festivalrookies – instagramstjärnorna Toni-Prince Tvrtkovic och Amir Halim från Språk för alla, youtube-profilerna Felicia Aveklew och Ella Grundel, komikern Emil Andersson och twittraren Johanna ”Jonielol” Nordström som med hjälp av uppdrag och utmaningar ska bli fullfjädrade festivalproffs. Stefan Larsson leder programmet som har premiär i dag i TV4 Play.

Att åka på festival är ett minne för livet. Men festivalupplevelsen är mer än de roliga dagarna på plats. I Vägen till Bråvalla får sex festivalrookies tillika digitala stjärnor på olika sätt förbereda sig inför den stundande festivalen.

-Vi är jätteglada och stolta över det här formatet! Det känns kul att testa en ny vinkel på genren festival-tv som traditionellt varit mest live-musik, säger Erik Sidung, exekutiv producent och creative director ENT.

Deltagarna får i varje avsnitt ett festivalrelaterat uppdrag. De får bland annat testa att sätta upp ett tält under tidspress, lära sig att maxa sitt kul och laga en ”punkgryta” på stormkök. Deltagarna dokumenterar också sina tankar och förberedelser i vloggar.

Medverkande:

Språk för alla

Språk för alla är ett av Sveriges mest populära humorkonton på Instagram. Med över 300 000 följare gör barndomsvännerna Toni-Prince och Amir sketcher om kulturskillnader - vasst skildrat, men alltid med värme och glimten i ögat.

Emil Andersson

Emil Andersson är 25 år gammal och kommer från Ludvika. Med sin träffsäkra humor har dalmasen charmat miljontals på Facebook, Instagram och Youtube.

Felicia Aveklew

Felicia Aveklew är den 19-åriga Skåne-tjejen som tagit Instagram och Youtube med storm. För sina sammanlagt hundratusentals följare bjuder Felicia på smink- och modetips, vloggar och en stor portion skratt.

Johanna ”Jonielol” Nordström

20 år gamla Johanna ”Jonielol” Nordström är en av Sveriges absolut största twittrare. För sina sammanlagt 100 000-tals följare bjuder hon hej vilt på sig själv med sylvassa skämt och en stor dos ironi.

Ella Grundel

Ella Grundel är 21 år gammal. På sin kanal bjuder hon sina följare på råd och konsultation och har blivit lite av svenska YouTubes favoritkurator.

Vägen till Bråvalla produceras av ENT och La vida locash och har premiär i TV4 Play idag torsdag den 19 maj. Serien sänds i sex avsnitt.

Senast uppdaterad: 2016-05-19