2016-03-16 | Företagsnytt

TV4 och C More bygger landets ledande sportredaktion

Nu samlar TV4-Gruppen och C More all sportproduktion i en ny och gemensam sportorganisation. All sport – från matchproduktion av Allsvenskan och SHL till golf, tennis, evenemang och dagliga nyheter, linjärt som digitalt – flyttar ihop under ett tak. Därmed kraftsamlar TV4 och C More för att bygga Sveriges ledande sportredaktion, något som också innebär nyrekryteringar.

Nu tas nästa steg i den pågående samordningen mellan TV4-Gruppen och C More. Med start under våren sjösätts en ny och gemensam sportorganisation, där all produktion av C Mores och TV4-Gruppens sportinnehåll samlas. Något som också innebär ett flertal rekryteringar.

- Vi bygger Sveriges ledande sportredaktion, sammanför kompetensen från både TV4 och C More, och förstärker dessutom med ett flertal nya medarbetare. Nyheter, eventsändningar och plattformsoberoende sportproduktion flätas samman i en gemensam sporthubb där vi hittar synergier och skapar kreativ höjd som ska göra oss vassast inom all sportproduktion. Oavsett om det handlar om innehåll, form, journalistisk spets eller att bygga och optimera våra rättigheter, säger sportchefen Erik Westberg.

Inom den nya organisationen ryms all C Mores sport- och matchproduktion (1 300 matcher per år), som Allsvenskan, SHL, Superettan, Hockeyallsvenskan, speedway, tennis och golf. Men också eventsändningar och internationella mästerskap, studioinramningar och den dagliga nyhetsverksamheten i TV4, linjärt och digitalt.

Omorganisationen innebär både synergier och effektivisering då resurserna utnyttjas optimalt, samtidigt som ett gemensamt och sammanhållet uttryck kan utvecklas för alla produktioner.

En ny sportledning, som ligger nära den dagliga produktionen, skapas:
- Johan Cederqvist, i dag programchef på C More, blir programchef för den nya sporthubben, med övergripande ansvar för programstrategin för alla plattformar och för att utveckla format, affärer och relationer kring sporträttigheterna.
- Stefan Karlsson har kvar sin roll som produktionschef och ansvarar för all teknisk hantering, produktionslösningar, bildproduktion och postproduktion för en produktionsenhet som i princip jobbar dygnet runt.
- Hanna Källman, i dag produktionschef på C More, blir utvecklingschef med ansvar för att leda och driva arbetet med och mot alla partners, och bistå produktionschefen inom utveckling av OB/studio och tekniska lösningar in house.
- Elin Ahnberg, i dag exekutiv producent på TV4, blir redaktionschef med ansvar för att hantera resursbokning, avtal och administrativ hantering av alla produktioner och program.
- Niklas Supanich, i dag nyhets- och digitalchef, blir innehållschef för den enhet där sportnyheter, den digitala verksamheten och eventsändningar flätas samman, och för de producenter och redaktörer som jobbar med allt innehåll och form.

Från och med i sommar kommer den nya organisationen också märkas i rutan, när samtliga sportproduktioner inom TV4-Gruppen och C More börjar produceras under samma tak. I september ska hela organisationen vara på plats.

Senast uppdaterad: 2016-03-16