2017-08-30 | Företagsnytt

Ann Tiberg blir ny USA-korrespondent för TV4

Ann Tiberg har bevakat politik sedan början på 90-talet, sedan 2008 på TV4. Hon rapporterade från USA-valet 2016 och bevakade under sex år brittisk och italiensk politik boende i London och Milano. Hon tar nu över uppdraget som USA-korrespondent efter Rolf Porseryd som valt att återvända hem.

– Jag är mycket glad över att Ann Tiberg tackat ja. Hon har en gedigen erfarenhet från hemmaplan, men också från många år utomlands, säger Viveka Hansson, programdirektör Nyheter och Samhälle.

– Det är en omvälvande och dramatisk tid att komma till ett USA som slits av konflikter efter valet av Donald Trump till president. Det som sker nu har effekter för hela världen inklusive oss här i Sverige, och jag ser det som ett stort och viktigt uppdrag att följa, förstå och förklara det för vår publik på hemmaplan, säger Ann Tiberg.

Sverige och världen hänger ihop allt tätare, avståndet mellan globalt och lokalt blir på många sätt allt kortare.

Med sin breda erfarenhet och känsla för hur ett sammanhang eller en berättelse blir begriplig, kommer Ann Tiberg att hjälpa tittaren att bättre förstå den tid vi befinner oss i.

– Vi kan alla känna oss trygga när nu Ann Tiberg tar över korrejobbet. Jag är övertygad om att hon med kraft och engagemang kommer att sätta sin egen prägel på USA-bevakningen, säger Rolf Porseryd som kommer fortsätta kommentera händelseutvecklingen i världen från Stockholm.

Senast uppdaterad: 2017-08-30