2017-06-29 | Programnytt

Politik, makt och media i fokus för TV4 i Almedalen

Med TV4:s scen i Almedalen som nav bevakar TV4 allt som sker under årets Almedalsvecka – med fullt fokus på att ge alla som inte är på plats den bästa bevakningen. TV4:s politiska reportrar och experter sänder live i både Nyhetsmorgon, TV4Nyheterna och Nyheterna Live. Och ger tittarna och användarna direktsända tal, analyser, intervjuer och debatter – om allt från dagsaktuella politiska utspel till mediemakt.

Under åtta dagar, med start på söndag, fokuseras en stor del av det politiska intresset till Gotland, Visby och Almedalen. TV4 flyttar som vanligt en del av sin bevakning hit – med fokus på att under hela dagen ge alla dem som inte är på plats den bästa bevakningen. Med livesändningar i både TV4 och TV4 Play under en stor del av veckan.

I Nyhetsmorgon rapporterar varje dag Jenny Alversjö och Anders Pihlblad om det senaste som hänt. Dessutom intervjuas den för dagen aktuella partiledaren. TV4:s politiske expert Marcus Oscarsson är självklart på plats, och levererar tillsammans med Jenny och Anders analyser i Nyhetsmorgon. Och gör tre avsnitt av Marcus svarar och förklarar på TV4-scenen (tisdag-torsdag klockan 11).

Klockan 19 håller partiledarna sina tal från Almedalsscenen, och TV4 Play direktsänder samtliga tal. Thomas Ritter och Anna Lindmarker med gäster snackar upp inför, och analyserar sedan talen. Och direkt efter talen tar partiledarna också plats i TV4:s studio. I TV4Nyheterna klockan 19 och 22 blir det också liverapportering, där de viktigaste händelserna och utspelen summeras och analyseras. Och TV4:s politiska reportrar Helena Gissén, Ulf Kristofferson, Ann Tiberg, Jessica Josefsson och Jens B Nordström är på plats hela veckan.

- Förändringarna i svensk politik är större och mer spännande än någonsin. Intresset stiger dag för dag inför det annalkande valet 2018. Därför är Almedalenveckan viktig att rapportera från. TV4 har som vanligt huvudfokus på att hålla tittare och användare uppdaterade om allt det som sker och vad det innebär, säger Mattias Hägerlund, TV4:s projektledare och exekutiva producent för Almedalen.

Utöver den rena politiska bevakningen händer en hel del annat på TV4-scenen och i TV4 Play. TV4:s vd Casten Almqvist tar för tredje året i rad emot några av Sveriges tyngsta mediemakthavare för ett antal samtal om några av de största och viktigaste mediefrågorna just nu – och de utmaningar som väntar runt hörnet. Årets gäster i Castens hörna är:
- Lotta Edling, chefredaktör Dagens Industri, Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen, Peter Wolodarski, chefredaktör DN och Tomas Franzén, vd Bonnier (måndag klockan 14).
- Hanna Stjärne, vd SVT (tisdag klockan 14).
- Anders Jensen, vd MTG Sverige (onsdag klockan 15).

TV4:s och C Mores fotbollsexpert Olof Lundh spelar också in tre av sina nyfikna och populära podcasts på plats i Almedalen, med Svenska Fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson (måndag klockan 13), SVT:s programdirektör Jan Helin (tisdag klockan 13) och poliskommissarien Fredrik Gårdare (onsdag klockan 13) som gäster.

Mer om TV4:s och TV4 Plays sändningar från Almedalen:

Nyhetsmorgon:

Söndag till söndag. Med partiledarintervju med Anders Pihlblad eller Jenny Alversjö klockan 07.40 (09.40 på helgen) och spaning från Visby med Jenny Alversjö/Anders Pihlblad och Marcus Oscarsson klockan 08.45 (09.45 på helgen).

Lundhs podcast:

Makten och fotbollen (måndag 3/7 klockan 13.00)
Gäst: Karl-Erik Nilsson, ordförande Svenska fotbollförbundet.
Fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson är ny höjdare inom Uefa. Vilken roll kan Sverige spela inom europeisk fotboll när Nilsson får en ledartröja? Korruption, matchfixning och ekonomi är några av frågorna som berörs.

Fotboll och journalistiken (tisdag 4/7 klockan 13.00)
Gäst: Jan Helin, programdirektör SVT
SVT:s programdirektör Jan Helin, gästar Olof Lundh för att samtala om vilken roll SVT Sport ska spela framöver. Kan Jan Helin, som tagit steget från kvällstidning till public service, höja statusen på sportjournalistiken?

Så ska hot och våld mot idrotten minska (onsdag 5/7 klockan 13.00)
Gäst: Fredrik Gårdare, kriminalkommissarie mot organiserad brottslighet inom idrotten
Hur drabbar hot och våld idrottsvärlden? Och hur kommer man till rätta med problemen? Olof Lundh gästas i dag av kommissarie Fredrik Gårdare, som sedan årsskiftet leder polisens insats mot grovt kriminella i idrottsmiljö, och är den i landet som har bäst insyn när det gäller matchfixning, hot mot spelare, ledare och andra aktiva inom klubbarna.

Castens hörna:

Stor i Norden, liten på jorden – hur möter Bonnier den globala konkurrensen? (Måndag 3/7 klockan 14.00)
Gäster: Lotta Edling, chefredaktör Dagens Industri, Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen, Peter Wolodarski, chefredaktör DN och Tomas Franzén, vd Bonnier
I Castens hörna i dag: Bonnier är en av de största mediekoncernerna i Sverige. Men en liten aktör på en global marknad. Hur ska Bonnier driva sina mediebolag i denna nya omvärld, med globala jättar som konkurrenter, en stark polarisering och en växande misstro mot journalistiken? Möt chefredaktörerna för Dagens Nyheter, Dagens Industri, Expressen och vd:arna för TV4 och Bonnier i ett samtal om nu – och framtidens hot och möjligheter.

Samma spelplan, olika förutsättningar – hur ser SVT och TV4 på sig själva och varandra? Tisdag 4/7 klockan 14.00)
Gäst: Hanna Stjärne, vd SVT
I Castens hörna möts i dag vd:arna för Sveriges två största publicister – SVT:s Hanna Stjärne och TV4:s Casten Almqvist. I en tid när snabbhet tycks ha blivit viktigare än korrekthet och när fake news och misstro mot medier blivit vardagsmat – vilka styrkor och svagheter ser de båda vd:arna i sina egna och varandras verksamheter? Hur möter de utmaningarna? Och hur bidrar de till relevans och fortsatt mediemångfald när konkurrensen om både tid, pengar och data är global?

De leder Sveriges största kommersiella tv-bolag – men hur ser framtiden ut för den svenska tv-branschen? (Onsdag 5/7 klockan 15.00)
Gäst: Anders Jensen, vd MTG Sverige
I Castens hörna samtalar MTG:s vd Anders Jensen och TV4:s vd Casten Almqvist om framtiden för kommersiell tv – och möjligheten att värna det svenska innehållet på en från hela världen hårt konkurrensutsatt tv-marknad. Vad händer med bredden och allmänhetens tillgång till samhällsprogram, stora sporthändelser och underhållning när de kommersiella tv-bolagen tar betalt?

Partiledartalen

Varje dag klockan 18.30-20.00 (sista söndagen hålls talet klockan 11.oo och sändningen börjar klockan 10.30). TV4 värmer under ledning av Thomas Ritter och Anna Lindmarker upp inför talen, sänder dem i sin helhet – och direkt efter talen kommer partiledarna till TV4:s scen och studio för intervjuer och analyser.

Senast uppdaterad: 2017-06-29