2017-10-23 | Programnytt

Skarpt läge när partiledarna möts öga mot öga

Med mindre än ett år kvar till valet är tittarsuccén Partiledardueller tillbaka. Två måndagskvällar i följd, 30 oktober och 6 november, sänder TV4 och TV4 Play Partiledardueller. Duellerna ska ge tittarna en tydlig bild av varje partis grundläggande ideologiska värderingar och ståndpunkter. Programledare är Jenny Strömstedt och Ulf Kristofferson.

Valåret 2018 närmar sig, och med det lämnar vi en turbulent mandatperiod bakom oss. Hur vårt politiska landskap ser ut när vi närmar oss valet nästa år är omöjligt att förutse.

– Läget är hett nu. Moderaterna har bytt ledare. Partierna har vässat sina politiska program. Nya frågor har dykt upp på dagordningen. Det bäddar för att duellerna kan bli mycket spännande och intressanta, säger Ulf Kristofferson.

– Det är viktigt att våra tittare löpande får en möjlighet att se skillnaden mellan partierna i svensk politik. Denna form med dueller tydliggör dessa skillnader på ett bra sätt, säger Jenny Strömstedt.

Eftersnacket i TV4 Play leds av Jesper Börjesson där även politiska experterna Ann Tiberg och Anders Pihlblad medverkar.

– Den stämning och avslappnade samtal mellan partiledarna som uppstod i eftersnack i vår matsal vid förra omgången av Partiledardueller uppskattades av både våra tittare och användare samt även av deltagarna. Jag hoppas vi kan återskapa den stämningen även den här gången, säger Mattias Hägerlundprojektledare för Partiledardueller på TV4.

PARTILEDARDUELLER 2017

30/10 och 6/11

TV4 20.00-21.00

TV4 Play 21.00-21.30

Programledare, TV4: Jenny Strömstedt, Ulf Kristofferson.

Programledare, TV4 Play: Jesper Börjesson.

Experter TV4 Play: Ann Tiberg, Anders Pihlblad.

Fyra partiledare per program.

Program 1:

Stefan Löfven, S
Ulf Kristersson, M
Ebba Busch Thor, KD
Isabella Lövin, MP

Program 2:

Annie Lööf, C
Jimmie Åkesson, SD
Jonas Sjöstedt, V
Jan Björklund, L

Producent och projektledare: Anna Henjer och Mattias Hägerlund.

Pressackreditering sker till Åsa Örtengren på asa.ortengren@bonnierbroadcasting.com senast den 27 oktober. Ange följande uppgifter i ansökan: namn, mail och telefonnummer, medieföretag, personnummer samt kontaktuppgifter till närmaste chef.

Senast uppdaterad: 2017-10-23