2017-04-20 | Företagsnytt

TV4 tar hem Nyheterna när Bonnier Broadcasting accelererar omställningsarbetet

TV4Nyheterna flyttar tillbaka in i hjärtat av verksamheten och Nyhetsbolaget avvecklas som bolag. Det är några av de stora förändringarna i det omställningsprogram som Bonnier Broadcasting presenterade för medarbetarna idag. Enligt förslagen fördjupas integrationen av affärsområdets olika delar ytterligare för att öka tempo och tydlighet, samtidigt som alla kostnader ses över. Totalt ska förändringarna i inriktningsbeslutet ge effekter på närmare 400 miljoner kronor på årsbasis och omkring ett nittiotal tjänster berörs i hela affärsområdet. Det övergripande målet är att långsiktigt säkra den publicistiska verksamheten på en mediemarknad i fortsatt snabb förändring.

- Vårt mål är att erbjuda våra tittare och användare Sveriges bästa tv-upplevelser, oavsett plattform. För att få ökat handlingsutrymme måste vi bygga en ännu skarpare och effektivare organisation och en bättre kostnadsstruktur. Vi vill fortsätta ligga steget före i vårt transformationsarbete och därför genomför vi de här kraftfulla insatserna nu, när många av indikatorerna i vår verksamhet pekar uppåt, säger Casten Almqvist, vd för TV4 och Bonnier Broadcasting.

Omställningsprogrammet innebär stora förändringar. Nyhets- och samhällsjournalistiken flyttar åter in i kärnverksamheten, och det fristående Nyhetsbolaget avvecklas. En ny gemensam enhet för studio- och produktionsteknik för nyheter och sport utvecklas. Den integrering av TV4:s och C Mores verksamheter som inletts sedan tidigare fördjupas på en lång rad andra områden, exempelvis inom marknad och kommunikation, digital publicering och planering. Till hösten avvecklas de linjära kanalerna TV4 Komedi och TV4 Fakta XL. Därutöver görs rationaliseringar och kostnadsbesparingar inom i princip alla delar av verksamheten. Den absoluta majoriteten av de drygt nittiotal tjänster som berörs finns idag inom TV4, C More och Bonnier Broadcasting.

För nyhets- och samhällsverksamheten ligger fokus – utöver att gifta ihop innehåll, data och analys för att ännu tydligare tillgodose användarnas behov av nyheter online – på att rationalisera så mycket som möjligt i chefsled och inom administration, och så lite som möjligt inom redaktionella tjänster. Samtidigt ses dock riksreporterorganisationen över. Enligt liggande förslag minskas antalet riksreportrar från 24 till 18. Redaktionerna i Malmö, Göteborg, Skövde, Östersund, Umeå och Luleå blir kvar, medan de mindre redaktionerna i Jönköping, Norrköping, Falun och Sundsvall avvecklas, och täcks istället från kvarvarande redaktioner. Även på centralredaktionen i Stockholm kan ett antal redaktionella tjänster beröras.

- Det är helt nödvändigt med en mer vässad organisation för att vi ska kunna möta de fortsatta förändringar som ligger framför oss, den stenhårda konkurrensen, och också kunna stå emot när konjunkturen förr eller senare viker. Jag ser fram mot att välkomna nyhets- och aktualitetsverksamheten tillbaka och känner stort förtroende för att vi tillsammans kommer genomföra det här omställningsarbetet på ett sätt som stärker oss, samtidigt som det självklart känns tungt när duktiga medarbetare också måste lämna verksamheten, säger Casten Almqvist.

Fackliga förhandlingar har inletts och målet är att huvuddelen av förändringarna ska vara helt genomförda under hösten.

Senast uppdaterad: 2017-04-20