2017-01-13 | Företagsnytt

Tv-året 2016 - fördjupande information

Sammanfattningsvis lyckas TV4-Gruppen genom en fortsatt satsning på plattformsoberoende svenskt kvalitetsinnehåll möta tv-marknadens förändringar. Ett flertal nya rekord slogs online, bland annat med 2,2 miljoner inloggade användare och nytt all-time-high för spenderad tid. Och samtidigt som det linjära tittandet minskade något så ökade TV4-Gruppen sina traditionella tittartidsandelartill den högsta andelen någonsin. Och för TV4 var det högsta tittartidsandelen på 10 år.

2016: RÖRLIG BILD FORTSÄTTER VÄXA:

Den totala konsumtionen av rörlig bild fortsätter att öka och slå nya rekord. Enligt MMS Rörliga bilder såg den genomsnittlige svensken på rörlig bild under 4 timmar och 17 minuter under hösten 2016. Tillväxten sker i huvudsak på digitala plattformar, men huvuddelen av konsumtionen sker fortfarande via traditionell tv, som står för nästan 2,5 timme per person och dygn.

2016 DIGITALT:

TV4 Play – hela 2,2 miljoner inloggade, och ny all-time-high-konsumtion

Konsumtionen av online video fortsätter att öka. Och trots att TV4 Play under 2016 la det mesta av innehållet bakom inloggning – och härigenom räknade med ett tillfälligt men betydande tapp – slogs ett nytt all-time-high för konsumtionen. TV4 Play stärkte därmed sin marknadsledande position bland de kommersiella Play-tjänsterna, och stod för omkring 2/3 av all konsumtion på de kommersiella Play-tjänster som mäts av MMS.

Inför inloggningen genomfördes en rad förändringar av TV4 Play, både vad gäller design, tilltal och teknik. Men den största förändringen inloggningen i sig, som inleddes i maj inleddes i maj. På det dryga halvår som gått sedan dess har hela 2,2 miljoner personer registrerat sig och loggat in på TV4 Play. Det är mer än dubbelt så många som beräknat, och gör TV4 Play till den största inloggade svenska tv-tjänsten online. Konsumtionen är rekordhög, och en stor del av de registrerade användarna lägger i dag närmare 2 timmar per vecka i tjänsten.

Enligt MMS webb-tv-mätningar* ökade den spenderade tiden på TV4 Play under 2016 med 7,2 procent, till 64,3 miljoner timmar (60,0 miljoner timmar 2015). Det innebär att TV4 Play ökade sin andel av de kommersiella tv-husens spenderade tid på Play-tjänsterna från 63 till 64 procent. MTG minskade från 26 till 21 procent och Discovery Networks ökade från 11 till 15 procent.

När det gäller antalet strömstarter låg TV4 Play – med en marginell minskning från 263,7 till 262,1 miljoner starter – kvar på ungefär samma nivå som under föregående år. TV4 Play stod därmed för 69 procent av de kommersiella tv-husens Play-starter (en minskning från 71 procent), medan MTG noterade en ökning från 19 till 20 procent och Discovery Networks ökade från 10 till 11 procent.

Adderar man konsumtionen på externa plattformar ökar TV4:s digitala konsumtion till totalt 80 miljoner konsumerade timmar (från 72 miljoner 2015) och 608 miljoner strömstarter (503 miljoner 2015). YouTube-konsumtionen ökade med drygt 40 procent för strömstarter (till 346 miljoner starter) och 34 procent för spenderad tid (till 16 miljoner timmar).

Det är inte bara den totala konsumerade tiden på TV4 Play som ökat. Även den genomsnittliga konsumtionstiden som läggs på TV4 Play når högre och högre nivåer. Snittiden för varje startad ström ökade under 2016 från 14 till 15 minuter. För nyhetsgenren ligger snittet betydligt högre, ofta närmare 30 minuter per startad ström. Och för livenyheter och Nyhetsmorgonsändningar ännu högre. Dessa sändningar når inte sällan ett snitt på 40 minuter, vilket exempelvis var fallet för TV4 Plays uppmärksammade bevakning av USA-valet. Då slogs också rekord i tid för ett enskilt dygn, med 509 000 timmars konsumtion på TV4 Play, och med 716 000 strömstarter bara på valsändnigen. Under året ökade konsumtionen inom nyhetsgenren med 52 procent i tid och 8 procent i strömstarter, vilket ligger i linje med den utökade satsningen på livesändningar och längre format på TV4 Play.

Bland programmen som gått starkt på TV4 Play märks Så mycket bättre, Idol, Let’s dance, Let’s dance junior, Bachelor, Nyhetsmorgon och livenyheter. I stor utsträckning går alltså program som är starka linjärt också starkt digitalt.

Big screen-konsumtionen – det vill säga när användarna via exempelvis Apple TV, Android TV eller Chromecast ser programmen på en stor skärm – fortsatte att öka, och blir en allt viktigare del av den totala TV4 Play-konsumtionen. Big screen-konsumtionen bidrar också i hög grad till att tillsammanstittandet på TV4 Play liknar tillsammanstittandet på traditionell tv. Varje startad ström på TV4 Play ses i genomsnitt av 1,4 individer, och för Big screen är siffran hela 1,7 individer per startad ström. Vilket tydligt skiljer TV4 Play-konsumtionen från mer klippdrivna tv-tjänster online.

Störst av de svenska webb-tv-aktören som mäts av MMS är fortfarande SVT Play, som under året stod för 856,2 miljoner strömstarter och 199,6 miljoner timmar.

* MMS HotTop webb. Siffrorna avser 1 januari-1 december 2016.

Sociala medier driver TV4 Play-konsumtionen och slår nya rekord – ENT och Köket växer

TV4-Gruppens innehåll sprids och konsumeras också på sociala medier, och genom engagemanget där drivs också konsumtion till de egna plattformarna. Under 2016 ökade TV4-Gruppen video- och livepubliceringen på sociala medier, och samtidigt som fler användare nåtts har också flera tidigare rekord slagits.

I mars sprängde TV4:s Facebooksida 300 000-vallen och i skrivande stund har sidan över 360 000 följare. Antalet följare ökar snabbare än tidigare, och på samtliga Bonnier Broadcastings Facebooksidor samlas nu 1,7 miljoner aktiva följare. Många av inläggen når miljonpublik, och i november nådde TV4:s Facebooksida en ny rekordhög räckvidd på över 6,2 miljoner unika konton under en vecka. Det största enskilda inlägget var TV4Sportens inlägg om Drone Racing League, som setts av 8 miljoner människor och nått otroliga 23 miljoner i räckvidd, vilket innebär att videon alltså nått långt utanför Sveriges gränser.

Under året har ENT, TV4-Gruppens kreativa nätverk, gått för högvarv. Förutom de tusentals timmar innehåll nätverkets talanger har producerat i sina egna kanaler producerade ENT bland annat Sveriges första 360-program, Veckans 360, humorserien De Vet Du - Livet och microtalkshowen Hur blev det så här. ENT välkomnade också en rad nya talanger in i nätverket, Talang-aktuella Kristina "Keyyo" Petrushina, livstilsvloggaren Ida warg och illusionisten Julien Dauphin, för att nämna några.

TV4-Gruppens satsning på matekosystemet Köket utökades och under hösten lanserade en prenumerationstjänst med produkter, recept och tips samlade i Kökets box. Recept.nu relanserades som Köket.se och slog trafikrekord. Och inte bara användarna uppskattade nysatsningen vann dessutom tre tunga priser under 2016. Internetworld utsåg sajten till Årets matsajt, vann Publishingpriset för bästa informationssajt, och i Svenska designprisets kategori redaktionell digital vann den ett hedervärt silver.

2016 LINJÄRT:

Traditionella tittandet minskar – TV4-Gruppen gör sitt andelsmässigt bästa år någonsin, och TV4 sitt bästa på 10 år

Den genomsnittlige svensken såg under 2016 på linjär tv under 2 timmar och 29 minuter per dygn, vilket är en minskning med omkring 5,5 minuter (3,6 procent) från 2015. Även de yngre tittarna – som ofta sägs ha övergivit traditionell tv – tittar fortfarande mycket på tv. 15-24-åringarna spenderade i genomsnitt 55 minuter per person och dygn framför tv:n. 15-49-åringarna tittade 1 timme och 37 minuter per dygn, och i TV4-Gruppens huvudmålgrupp 15-64 år spenderades i genomsnitt 2 timmar och 8 minuter framför tv:n. Varje dygn.

TV4-Gruppen:

Av den totala tiden på knappt 2,5 timme ägnade den genomsnittlige tv-tittaren 46 minuter åt TV4-Gruppens kanaler, vilket är en minskning med 1 minut. TV4-Gruppen är liksom tidigare ohotad etta bland de kommersiella tv-husen – och tack vare att TV4-Gruppen stod emot den totala put-minskningen så pass väl ökade TV4-Gruppen sina tittartidsandelar i alla relevanta målgrupper.

I huvudmålgruppen 15-64 år nådde TV4-Gruppens kanaler 32,4 procent i andel (31,7 procent 2015), vilket är den högsta totala andelssiffran någonsin. MTG nådde i samma målgrupp en andel på 19,4 procent (18,5), Discovery Networks 13,3 procent (14,7) och SVT 28,2 procent (28,3). Också i de kommersiella konkurrenternas huvudmålgrupper ökade TV4-Gruppen sina andelar, och förstärkte positionen som det största tv-huset. Medan SVT är fortfarande är största tv-hus bland de äldre tittarna, och därmed också i befolkningen som helhet (A3+). SVT nådde där en andel på 36,1 procent (35,9), följt av TV4-Gruppen på 30,9 procent (30,5), MTG på 15,6 procent (14,6) och Discovery Networks på 10,5 procent (11,8).

TV4:

Under året har TV4 hållit i strategin med plattformsoberoende svenskt kvalitetinnehåll inom alla genrer, såväl drama och underhållning som sport, samhälle och nyheter. Tack vare det blev 2016 det andelsmässigt bästa året sedan 2007 för TV4-kanalen, med 21,1 procent (20,9) i andel i huvudmålgruppen 15-64 år. TV4 ökar också andelarna i konkurrenternas huvudmålgrupper och stärker därmed positionen mot dem ytterligare. Medan Kanal 5 i målgruppen 15-44 år tappar från 9,1 till 8,1 procent ökar TV4 från 19,2 till 20,5 procent. Och medan TV3 i målgruppen 15-49 år ökar från 7,3 till 7,8 procent ökar TV4 från 19,3 till 19,9 procent.

Program som Så mycket bättre Så mycket bättre, Bonde söker fru, Sveriges Mästerkock, Let’s dance, och drama- och humorproduktioner som Syrror, Maria Wern och Finaste familjen har alla bidragit till en stark tablå i sin helhet, som i sin tur bidragit till de ökade andelarna. Och inte minst har satsningen på såväl inrikes- som utrikesbevakning inom TV4Nyheterna, Nyhetsmorgon och samhällsprogram bidragit till ett högt tittande, där TV4:s sändningar under USA-valet var kronan på verket och slog konkurrenterna, både linjärt och digitalt. Fotbolls-EM i Frankrike samt flera andra stora sportevenemang bidrar också till den fortsatt stabila kurvan för TV4.

Sjuan och TV12:

Trots en stark vår tappade Sjuan under 2016 andelar, och nådde totalt under året en tittartidsandel på 5,7 procent i huvudmålgruppen kvinnor 25-59 år (6,1 procent 2015). Bland tittarframgångarna fanns program som Det stora tårtslaget, Camping queens och Biggest loser.

Samtidigt fortsatte TV12 att vara den snabbast växande svenska tv-kanalen. TV12 ökar i alla målgrupper, och är nu landets nionde största tv-kanal, tack vare den målmedvetna satsningen på film, humor och sport. I målgruppen 15-64 år ökade TV12 sin andel till 2,3 procent (1,9 procent). TV12 slog också sitt tittarrekord när JVM-semifinalen i ishockey sågs av hela 952 000 tittare.

2016 TOPPLISTOR:

Nära 200 TV4-program över miljonen – och allt högre toppsiffror digitalt

Att linjär tv fortsätter att samla den riktigt stora publiken blir tydligt när 2016 års mest sedda program summeras. Liksom att onlinetittandet ökar.

TV4 har nära 200 program (197) med en publik på över miljonen under föregående år. På TV4-topplistan blir bredden i TV4:s innehåll tydlig, och allt från de stora sportevenemangen till både livesänd och inspelad underhållning, samt drama, humor och nyheter finns representerat.

I topp på listan över de mest sedda TV4-programmen, på plats 11 totalt, hamnar sändningarna från sommarens fotbolls-EM, med som mest 2 900 000 tittare. Bland övriga TV4-program med miljonpublik finns exempelvis Så mycket bättre (2 162 000), Let’s dance (2 090 000), TV4Vädret (2 014 000), TV4Nyheterna (1 955 000), Bingolottos uppesittarkväll (1 722 000), Bonde söker fru (1 532 000), Finaste familjen (1 457 000), Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (1 330 000), Agnetas nyårskarameller (1 316 000), Hellenius hörna (1 380 000) och Sveriges mästerkock (1 266 000).

På den totala topp 100-listan har TV4 14 program ur olika genrer, TV3 har 6 sportsändningar och Kanal 5 har 2 sportsändningar. Övriga 78 program visades i SVT, där långkörare som Kalle Anka och hans vänner (3 736 000), Eurovision (3 670 000), Melodifestivalen (3 563 000) och På spåret (2 959 000) innehar topplaceringarna.

TV4 Plays mest sedda program var sändningen från USA-valet 2016, som noterade 716 000 strömstarter (och också bidrog till det nya rekordet på över en halv miljon timmar under en enskild dag för TV4 Play) och Så mycket bättre, som hade som högst 544 000 starter på en enskild episod. Men även program som Let´s dance junior, Finaste familjen, Maria Wern, Biggest loser, Bonde söker fru och Idol noterade mellan 250 000 och 400 000 starter på enskilda episoder. Årets mest sedda klipp på TV4 Play blev en riktig snackis från fotbolls-EM i Frankrike, ”Ingen lurar Zlatan” (446 000), och ett klassiskt nyhetsklipp från Göteborg, ”Jag har inte sett en enda spårvagn” (444 000).

För alla program som publicerades under 2016 toppade för konkurrenterna hos SVT Play Julkalendern: Selmas saga (med som mest 1 032 000 starter, Jockiboi och Jonna I nöd och lust (542 000) hos MTG, och för Discovery Networks toppar Ex on the beach (507 000).

2016 ANNONSMARKNAD:

TV4-Gruppen ökar reklamkontakterna trots något minskad TRP-leverans

TV4-Gruppen är, precis som tidigare, det ohotat största tv-huset när det gäller såväl räckvidd som TRP-leveranser** till annonsmarknaden, och under 2016 genomfördes en lång rad förstärkningar av annonsörserbjudandet.

Försäljningsorganisationen runtom i landet anpassades för att bättre möta varje annonsörs specifika behov. Dessutom möjliggjordes pre-specifics-bokningar med tre månaders framförhållning, lanserades programmatisk försäljning, nya målgrupper för nationell tv, stärktes videoalliansen Woo – som är största svenska videoannonsaktören och adderade nya digitala målgrupper baserade på inlogg och högklassig förstapartsdata - samt en ny lokal total-tv-produkt som kombinerar online-tv och linjär tv.

Veckoräckvidden för TV4-Gruppen minskade under 2016 från 65,3 till 62,6 procent i huvudmålgruppen 15-64 år. MTG:s veckoräckvidd minskade från 52,7 till 50,1 procent, och Discovery Networks minskade från 45,7 till 41,7 procent. Trenden är – precis som under 2015 – densamma i de konkurrerande tv-husens huvudmålgrupper; TV4-Gruppen har klart störst räckvidd, och minskningen för TV4-Gruppen är mindre än de övriga tv-husens minskningar. I exempelvis målgruppen 15-44 år har TV4-Gruppen en veckoräckvidd på 52,9 procent (55,7), medan MTG har 42,6 procent (46,5) och Discovery Networks 35,5 procent (40,2). På kanalnivå är TV4 fortsatt den största kanalen med en veckoräckvidd i huvudmålgruppen som minskar från 56,5 till 54,0 procent. TV3:s veckoräckvidd minskar från 31,5 till 30,4 procent, och Kanal 5:s från 33,8 till 29,7 procent. Även i TV3:s och Kanal 5:s huvudmålgrupper är TV4 klart störst, och minskningen i veckoräckvidd lägst. I målgruppen 15-44 år är veckoräckvidden för TV4 44,4 procent (46,8), för TV3 24,7 procent (26,8) och för Kanal 5 25,6 procent (30,3).

Den totala mängden TRP som tv-kanalerna levererade till annonsmarknaden minskade under 2016 med 4,2 procent (motsvarande drygt 47 500 ratings) i målgruppen 15-64 år. TV4-Gruppen minskade TRP-leveranserna med 1,1 procent, och producerade därmed 5 900 TRP mindre än 2015. TV4-kanalen producerade 7 800 TRP mindre än 2015 (en minskning med 2 procent) och Sjuan tappade 10 300 TRP (12 procent). Fortsatt växande TV12 gick mot strömmen och producerade 6 000 TRP mer (en ökning på 19 procent) och var den kanal som ökade TRP-produktionen mest av alla kommersiella kanaler. MTG totalt tappade 2,4 procent (motsvarande 6 900 TRP) trots ett sommar-OS, och tappet var störst för TV6, som minskade med 9 000 TRP (9 procent). Även Discovery Networks tappade, 11,9 procent (motsvarande 29 800 TRP). Kanal 5 tappade över 15 procent (motsvarande 19 800 TRP), medan några av de mindre kanalerna ökade.

Trots TRP-minskningen ökade TV4-Gruppen antalet levererade reklamkontakter till annonsköparna. Linjärt ökade antalet kontakter med 1,2 procent – där framför allt TV4 och TV12 stod för ökningarna medan Sjuan tappade – och digitalt ökade antalet reklamkontakter med 6 procent. Under året levererade TV4-Gruppen totalt 58,8 miljarder reklamkontakter.

** TRP, Target Rating Point, 1 TRP=1 procent av tittandet i en specifik målgrupp. Siffrorna avser TRP-leverans i TV4:s huvudmålgrupp 15-64 år.

Källa: MMS. Tittar- och konsumtionssiffrorna bygger på MMS officiella mätningar för 2015, samt MMS HotTop webb, MMS Rörliga bilder, YouTube och ComScore. Bland TV4-Gruppens kanaler ingår också C More-kanalerna, och bland MTG:s kanaler ingår också Viasatkanalerna.

Tabell med tittartidsandelar under 2016 -->

Senast uppdaterad: 2017-01-13