2017-02-20 | Programnytt

Var med i jakten på årets sommarhallåa i TV4

Alla känner vi den där personen som sticker ut i mängden, som har det där lilla extra. Någon som har energi och närvaro men samtidigt är seriös och har glimten i ögat. Kan du se denna person inspirera och guida sommarens tittare i TV4? Tveka då inte att tipsa personen att söka till Sveriges kanske mest publika och roliga sommarjobb – hallåa i TV4.

Efter att intresset år för år har varit stort söker nu TV4 för femte året i rad en hallåa som under sommaren får en unik chans att presentera TV4s program i rutan. Tidigare år har sommarhallåorna Emilia Ödling, Armin Linnius, Gustav Svenungsson och Anna Sjöö fått vägleda sommarens tittare genom programmen och några av dem syns än idag i rutan. Alla de tidigare sommarhallåorna är väldigt olika, men några saker har de gemensamt: de gillar att stå framför kameran, är initiativrika, entusiastiska och kan uttrycka sig kreativt i skrift. Under sommarmånaderna får hallåorna testa på livet som TV4-hallåa såväl på plats i TV4-huset som livehallåa i direktsändning från Sommarkrysset på Gröna Lund.

- Vårt sök efter en sommarhallåa är en rolig och spännande castingprocess som jag ser fram emot varje år! Det här projektet möjliggör möten med människor och talang som vi annars inte hade kommit i kontakt med. Vi vill verkligen uppmana alla olika att söka. Det är en sällsynt och unik chans som ges så ta vara på den och sök!, säger Nickoletta Jordö, chef för programpresentationen på Bonnier Broadcasting.

Så här går sökprocessen till:
Intresserade av tjänsten som sommarhallåa söker HÄR. Där laddar sökande upp sitt CV tillsammans med ett filmklipp med ett eget hallå på max 30 sekunder. Ansökningstiden löper från 20 februari till och med 6 mars 2017.

Kuriosa om hallåt:
Det första hallåt i Sverige startade på 1950-talet. Uttrycket "hallåa" eller "hallåman" kommer från tiden före tv då man i radion vid dagens sändningsstart behövde anropa övriga landet och gjorde detta med ett "hallå, hallå”. TV4-Gruppen är i dag Sveriges enda kanalhus med programpresentatörer i bild.

Flera kända tv-profiler har startat sin programledarbana i TV4-hallåt. Agneta Sjödin och Rickard Sjöberg är bara några av alla folkkära personligheter som guidat tittarna från hallå-studion på Gärdet i Stockholm.

Följ hallåt på Instagram: @tv4huset och #sommarhalla

Senast uppdaterad: 2017-02-20